Česká železniční expanze na Slovensko bude patrně v dohledné době mnohem větší, než se předpokládalo. Neskončí totiž tím, že Leo Express a RegioJet prodlouží své "ostravské" vlaky až do Košic. Neskončí ani v prosinci ohlášeným plánem RegioJetu Radima Jančury na vypravení tří párů vlaků kategorie InterCity (IC - tedy laicky řečeno "rychlejších rychlíků s méně zastávkami") mezi Bratislavou a Košicemi.

Na stejné trati chce Jančura provozovat i klasické rychlíky. Nejkratší cesta je v náhradě stávajícího dopravce - tedy v takzvaném převzetí trati od Železničnej spoločnosti Slovensko (ŽSSK). Ve středu médii proběhla zpráva, že slovenské ministerstvo dopravy tento plán zamítlo.  (viz box Vyjádření MD SR)

Následně ale jakékoli "smetení ze stolu" dementoval jak Jančura, tak slovenský resort dopravy. Český podnikatel navíc tvrdí, že postoj ministerstva není pro jeho záměry stěžejní a v prosinci příštího roku rychlíky mezi Bratislavou a Košicemi vypraví. "Rozdíl je jen v tom, jestli budeme vítání, nebo budeme ve střetu jako nezvaní a budeme po sobě střílet," dodává v rozhovoru pro Hospodářské noviny Jančura.

Jak vznikl váš záměr dostat se na rychlíkové tratě spojující dvě největší slovenská města?

Napsali jsme dopis ministerstvu dopravy, financí a premiéru Robertu Ficovi, reagující na připravované obrovské navýšení slev, které zahrnuje jízdné zadarmo pro studenty a seniory. Má se to totiž týkat pouze vlaků, nikoli autobusů. A bude to mít obrovský dopad na veřejné finance.

Poslali jsme jim tedy dopis, že aby to celé bylo vnímáno pozitivně, tak nechť s námi jednají, že bychom převzali všechny rychlíkové vlaky na trati Bratislava-Žilina-Košice, které jsou dnes dotovány a jezdí na úrovni devatenáctého století či doby komunismu. A jsou extrémně pomalé - je tam infrastruktura na rychlost 160 kilometrů v hodině, a ony jezdí 120 kilometrů. My nabídneme lepší servis, lepší vlaky, a navíc na to nebudeme chtít dotace.

Podle čtvrtečních zpráv ministerstvo tento plán zamítlo. Později ale zamítnutí dementovalo. Jak to tedy je?

Ministerstvo reagovalo tím, že vypustilo reakci, že nevěří, že to lze provozovat bez dotací, a že je to příliš rizikové. K žádnému ukončení jednání, jak napsala slovenská média či ČTK, ale nedošlo. Dnes (ve čtvrtek - pozn. red.) navíc samo ministerstvo z tohoto vyjádření couvá.

Nyní tvrdí, že když přijde jakákoli nabídka od dopravců na převzetí vlaků bez dotací, tak se bude studovat a řešit, jestli je v souladu se zájmy cestujících. Schůzku s ministrem dopravy budeme mít v dohledné době a budeme to řešit. Buď tedy na dané trati převezmeme všechny rychlíkové vlaky, zajistíme přestupy a tak, anebo na to půjdeme samostatně.

V prosinci 2015 ale vyjedeme s rychlíky ať už ve spolupráci se slovenským státem, nebo bez ní. Oni totiž jasně říkají, že kdokoli má právo jezdit po slovenských kolejích a oni v tom nikomu bránit nebudou. Buď tedy ty spoje nahradíme a státní dopravce odejde, nebo tam budeme jezdit oba dva. Ale to se nestane.

Zbývá vám ještě 70 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Všechny články v audioverzi + playlist
Máte již předplatné?
Přihlásit se