Když se někdo zeptá českých vysokoškolských studentů techniky, kam by nejraději nastoupili po škole, nejčastěji odpovědí, že do Škody Auto. Pro české vysokoškoláky je právě Škoda zaměstnavatelem snů. Domácí automobilka v žádanosti porazila velké mezinárodní strojírenské firmy jako jsou Siemens, Honeywell, ABB nebo Robert Bosch.
Vyplývá to z průzkumu, který v Česku uskutečnila mezi 1728 studenty techniky švédská společnost Universum ve spolupráci se skupinou Studenta Media.
Celkově by studenti technických oborů nejraději pracovali ve strojírenství. Za svůj vysněný obor po skončení vysoké školy ho označilo 27 % z nich. A právě ze strojírenských oborů vede u studentů automobilový průmysl.
„Škoda Auto je lídrem v celém Česku. Studenty láká její prestiž, úspěch na trhu, atraktivní produkty a jistota zaměstnání. Mezi automobilkami byl v průzkumu úspěšný také Hyundai a kolínská TPCA,“ shrnuje výsledky Tomáš Rašner, ředitel společnosti Studenta Media.
Škoda Auto studentům vysokých škol nabízí propracovaný systém spolupráce už v průběhu studia. "Zájemci mají možnost využít nabídek odborné praxe nebo ve spolupráci s odborníky získat téma a rady pro svoji závěrečnou práci,“ říká mluvčí Škody Jana Bahníková.
1. Škoda Auto
2. Siemens
3. Honeywell
4. Škoda Transportation
5. ABB
6. Robert Bosch
7. Hyundai
8. Toyta Peugeot Citroen Automobile
9. Vítkovice Machinery Group
10. Linet
Už od roku 1993 funguje v mladoboleslavské automobilce Trainee program - jednoletý rozvojový program pro absolventy vysokých škol magisterského studia. „Startuje dvakrát do roka, vždy k začátku dubna a září a ročně ho absolvuje zhruba 30 mladých talentů. Zájem o něj rok od roku roste, jedná se o stovky uchazečů ročně,“ dodává Bahníková.
Hned za Škodou se umístil německý Siemens, který sídlí v Praze a zasahuje do oborů od automatizace, přes dopravu a energetiku až po domácí spotřebiče.
„Studenti si naši značku spojují s tradicí, kvalitou a stabilitou, ale především s moderními technologiemi. V České republice máme devět vývojových a konstrukčních center, která se podílejí na výzkumu a vývoji technologických řešení pro energetiku, průmyslovou automatizaci a řízení, dopravu a infrastrukturu měst a obcí,“ říká mluvčí Siemensu Lenka Bernklauová.
Ročně firma přijímá přibližně 160 absolventů středních a vysokých škol, ovšem měsíčně se k do ní hlásí na absolventské pozice kolem 150 uchazečů. „Obecně máme zájem o absolventy, kteří mají už alespoň částečnou zkušenost z praxe, byli aktivní i během studia, ovládají dobře cizí jazyky a jsou ochotni pracovat v multikulturním prostředí. Absolventy přijímáme jak na juniorní technické, tak na administrativní pozice,“ podotýká Bernklauová.
Mezi automobilovými subdodavateli je na první pozici českobudějovický Robert Bosch. "Nevýhodou strojírenských firem může být jejich poloha. Závody často sídlí v regionech a pro potenciální zaměstnance může být dojíždění nebo stěhování problém,“ dodává Rašner.
Z regionálního významu se ale podle něj dá i těžit. „Takové firmy se soustřeďují na svoji 'mateřskou školu', která je nejblíže a bývá v regionu také historicky nejvýznamnější. Například Škoda Transportation je tradičně silná v Plzni, Vítkovice zase v Ostravě,“ upozorňuje Rašner.
Podobně je na tom Honeywell, který se věnuje leteckému strojírenství a u studentů se umístil na třetím místě. Boduje na Vysokém učení technickém v Brně, kde také působí. Stejně je na tom Linet zaměřený na pražské ČVUT. Naopak Siemens a ABB, který je lídrem v technologiích pro energetiku a automatizaci, komunikují s vysokými školami vyváženě a vykazují podobně dobré výsledky ve většině regionů v Česku.
Rozhodující budou inovace
Velký potenciál má u studentů i společnost Škoda Transportation. "Budí pocit, že se v ní uplatňuje respekt k lidem, což je pro české firmy typické. Nabízí podle vysokoškoláků také dynamické pracovní prostředí a hlavně atraktivní finální produkt. To je pro mladé inženýry velmi důležité – s produkty firmy se setkávají každý den, ať už to jsou tramvaje, vlaky nebo trolejbusy," vysvětluje Rašner. V celkovém žebříčku se Škoda Transportation umístila čtvrtá.
„Svou pozici by firma mohla ještě výrazně zlepšit, kdyby se více zaměřila na Prahu a zapracovala na komunikaci se všemi studijními obory, kterým nabízí uplatnění. Mnozí studenti o některých možnostech uplatnění vůbec nevědí. Firma přitom vyvíjí a vyrábí spoustu komponentů na domácí půdě,“ dodává Rašner. Přesto, že je pro vysokoškoláky práce v Škoda Transportation vyzývavá, zatím stále lehce pokulhává za firmami Siemens a ABB v inovacích.
A právě touha po inovacích se v budoucnu může stát hlavním parametrem při výběru povolání. Dá se tak předpovídat na základě českého kariérního naladění, které je velmi podobné jako v Německu. Právě tam teď inovace jako nejdůležitější kariérní cíl vysokoškoláků vedou.
Po práci ve strojírenství touží podle průzkumu především muži. Výjimkou je společnost Linet, která vyrábí zdravotnickou techniku, mimo jiné i zdravotnická lůžka. Pouze tady vede skoro o dvě procenta zájem žen, které tíhnou k zaměstnání s etickým rozměrem.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist