Německá kancléřka Angela Merkelová vyzvala Čínu, aby zaručila rovný přístup na své trhy pro německé podniky. Peking by měl také zajistit větší svobodu médií a dodržování lidských práv.

Spolková kancléřka to prohlásila na společné tiskové konferenci s čínským premiérem Li Kche-čchiangem u příležitosti páteční schůzky zástupců vlád obou zemí.

"Poukázala jsem na to, že si dokážeme představit čínské společnosti v Německu právě tak jako německé společnosti v Číně, a také jsme hovořili o podmínkách rovného přístupu na trh jak v Číně, tak pro čínské společnosti na německý trh," prohlásila podle agentury Reuters Merkelová.

"Samozřejmě jsem také zdůraznila, že pro Německo jsou velmi důležité rovné podmínky ve veřejných soutěžích, v přístupu na trh, patentech, práci novinářů a v lidských právech," uvedla také kancléřka.

Li v pátek uvedl, že země je připravena uvolnit přístup na trhy. Pokud jde o hospodářský růst Číny, věří, že druhá největší ekonomika světa by letos mohla stoupnout o zhruba 7,5 procenta, a to i přes turbulence ve světové ekonomice. Světová média přitom požádal, aby případné malé odchylky nepřeceňovaly.

Čína, která v roce 2009 předstihla Německo coby největší světový vývozce, je pro největší evropskou ekonomiku klíčový trh, ačkoli čínská ekonomika zpomaluje.

Diplomacie a byznys

Loni byla Čína třetím největším obchodním partnerem Německa a největším partnerem mimo Evropu. Ekonomické vztahy obou zemí tak byly jedním z hlavních bodů na programu páteční schůzky na vysoké úrovni.

Návštěvu čínského premiéra v Německu provází i jednání o miliardových kontraktech. Evropský výrobce letadel Airbus Group v pátek informoval o podpisu rámcové dohody s čínskou plánovací komisí o dodávce 70 civilních letadel A320 a A321. Hodnota předběžné dohody by při katalogových cenách těchto strojů činila zhruba sedm miliard dolarů.

Německý automobilový koncern Volkswagen mezitím oznámil, že prodlouží společný podnik s čínským partnerem FAW Group Corporation o dalších 25 let. Největší evropská automobilka začala s budováním výrobních linek v Číně v 80. letech jako jeden z prvních velkých zahraničních výrobců aut. S FAW spolupracuje více než dvě desetiletí.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist