Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Rafaj potvrdil rekordní pokutu za zakázky pro České dráhy. Státní firma má zaplatit 25 milionů korun za nezákonný nákup vlaků Railjet bez otevřeného výběrového řízení, uvedl předseda ÚOHS Petr Rafaj. Podle dostupných informací je to nejvyšší pokuta udělená antimonopolním úřadem v oblasti veřejných zakázek.
Firma původně chtěla koupit 16 railjetů, pak svou poptávku změnila na 15 souprav s odlišnou konfigurací. Nakonec jich český dopravce nakoupil od Siemensu pouze sedm za zhruba 2,7 miliardy korun.
"České dráhy porušily zákon, když zakázku na rekonfiguraci zadaly v jednacím řízení bez uveřejnění, aniž by pro to byly splněny zákonné předpoklady. Tento postup mohl přitom podstatně ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky," uvedl Rafaj.
Dráhy v řízení u ÚOHS tvrdily, že pouze rozšířily rozsah původní zakázky na nákup 16 souprav Railjet, a proto zakázku zadaly ve zjednodušeném řízení bez soutěže.
S tím ÚOHS nesouhlasí. Rafaj uvedl, že státní firma požadovala zásadní změny původního plnění. "Není možné považovat přezkoumávanou zakázku za dodatečné dodávky nebo rozšíření předmětu plnění původní zakázky," uvedl Rafaj.
České dráhy budou od prosince zdražovat, ale ne více než o inflaci - čtěte ZDE
Čtvrtým členem představenstva Českých drah se stal František Bureš - čtěte ZDE
Podle něj se vlakové jednotky poptávané ve výsledné zakázce liší od původních jak počtem vagonů, tak jejich druhem. Změnil se také rozsah zakázky. Například ani jedna ze souprav Railjet, které České dráhy skutečně nakoupily, není shodná se soupravami, na něž byla vypsána původní zakázka. Podle závěrů úřadu se tak jednalo o zcela nové plnění.
První vlak Viaggio Comfort známý jako Railjet dorazil do Česka koncem dubna. Nové vlaky mají na trase Praha - Brno - Vídeň - Štýrský Hradec jezdit od prosince a podle drah výrazně zvýší komfort cestování na jedné z nejvýznamnějších železničních tepen procházejících Českou republikou. Vlaky mohou jet maximální rychlostí 230 kilometrů v hodině, což ale v ČR není možné, rychlíky zde smějí jezdit maximálně 160 kilometrů za hodinu.
ČD dostaly další pokutu i za pronájem lokomotiv Taurus, které railjety tahají, a to dva miliony korun. Letos už za pronájem dostaly pokutu jeden milion korun a zákaz plnění smlouvy. Případ má na stole po odvolání firmy Rafajova rozkladová komise. "Smlouvy nebyly zadány v některém ze zákonem stanovených druhů zadávacího řízení. Proti rozhodnutí již byl podán rozklad, o němž se bude rozhodovat ve druhostupňovém řízení," dodal Rafaj.
Kromě sedmi objednaných souprav chystal bývalý management drah nákup dalších osmi vlaků za 2,8 miliardy korun. Tyto soupravy měly být nasazeny z Prahy do Bratislavy a Budapešti. Nákup druhé vlny rychlovlaků vedení firmy loni zastavilo.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist