Velmi dobrý náběh stát se nejsilnějším rokem od začátku finanční krize, konkrétně od roku 2007, má letošek ve statistice vstupů na burzu. Vyplývá to ze čtvrtletní studie EY Global IPO Trends.

Jak počet firem, které se rozhodly veřejně obchodovat své akcie, tak i objem prostředků, které při procesu takzvaných primárních úpisů (Initial public offering - IPO) získaly, jsou za první tři čtvrtletí o desítky procent nad čísly za stejné období loňského roku.

Od ledna do konce září vstoupilo globálně na některou z hlavních burz 851 společností. To je o 49 procent více než za stejné období loňského roku. Ještě více je meziroční nárůst vidět na objemech peněz, za které nováčci při IPO své akcie prodali. Již na konci září překonala tato suma celý loňský rok, když činila 186 miliard dolarů. V porovnání s třemi čtvrtletími roku 2013 to je nárůst 94 procent.

Podle Petera Wellse z české pobočky EY je množství a velikost letošních IPO způsobena souhrou faktorů ovlivňujících finanční trhy jako celek. "Díky rostoucím ziskům podniků a nedostatku jiných investičních příležitostí se do centra pozornosti investorů dostaly akcie – a nové emise obzvlášť," říká Wells.

Velkou zásluhu mají na uvádění firem na burzu také private equity a venture capital firmy, které se tímto způsobem snaží takzvaně vyexitovat svou investici. To potvrzuje další z tvrzení EY, že hlavní cestou ke zhodnocení jsou inovace. 

Vstupem na burzu, který současný stav ilustruje nejlépe, je rekord všech dob ve formě IPO čínské internetové společnosti Alibaba. Ta prodala své akcie při úpisu dohromady za 25 miliard dolarů. To do letošního roku zapadá jak objemem, tak i sektorem. Jedná se totiž o technologickou společnost.

A právě jí podobných zatím letos na burzy vstoupilo 107, což znamená 12,6 procenta ze všech úpisů. Víc bylo jen IPO z odvětví metodologicky pojmenovaného jako "péče o zdraví".

Z velké části ale díky Alibabovi technologie se 42 miliardami dolarů vévodí ve statistice výnosů. Téměř čtvrtina (konkrétně 23 procent) všech peněz, které během IPO protekly, tak znamenala platbu za akcie technologické společnosti. 

Podobný rozpor mezi počtem úpisů a objemem prostředků nastává při geografickém rozlišení - neboli když se rozdělují IPO podle jednotlivých burz. Nejvíce - dohromady 339 - IPO se událo v Asii a Tichomoří. O poznání méně - dohromady 220 - jich za prvních devět měsíců roku proběhlo v USA. Výnos ale mluví pro americké trhy. Primární emise předcházející obchodování na jedné ze zdejších burz vynesly původním majitelům kótovaných firem 77 miliard dolarů. A Asii to přitom bylo "jen" 47 miliard.