Svět technologií má po včerejšku nové hvězdy. Štefan Klein a Juraj Vaculík publiku technologického festivalu Pioneers ve světové premiéře představili to, na čem pracovali intenzivně posledních 10 měsíců a co dostalo první obrysy už počátkem 90. let. Prototyp létajícího auta s názvem Aeromobil 3.0.

Nabitý sál vídeňského paláce Hofburg odměnil jejich půlhodinovou prezentaci – doplněnou videem, ve kterém prototyp aeromobilu jede v běžném provozu a poté plynule vzlétne, letí a přistane – potleskem vestoje. Podle videa se zdá, že jej pilotoval sám Klein.

„Věříme, že osobní doprava se navždy změní. Je na čase ji udělat osobnější a emocionálnější,“ prohlásil v úvodu vystoupení Vaculík. „Původně jsme chtěli projekt prezentovat pouze lidem z průmyslu, případně investorům, ale reakce médií i dalších lidí byla tak nadšená, že jsme se rozhodli ukázat funkční prototyp verze 3.0 široké veřejnosti,“ uvedl rovněž během prezentace Juraj Vaculík. „Opravdový hrdina je ale Štefan Klein. Protože jej postavil a nebál se s ním vzlétnout.“

Myšlenka létajícího auta pronásledovala Štefana Kleina už od roku 1990. Profesor na Vysoké škole výtvarných umení v Bratislavě se v roce 2010 spojil s Jurajem Vaculíkem, asi nejdůležitější postavou slovenské reklamní scény a majitelem reklamní agentury Made By Vaculik.

Jejich firma Aeromobil, ve které je Vaculík CEO a Klein hlavní designér, si dala za cíl vytvořit provozuschopnou verzi dopravního prostředku, který by mohl létat a jezdit zároveň. A poté, co loni na konferenci v Montrealu představili verzi 2.5, rozhodli se projekt dotáhnout do víceméně produkční podoby.

„Posledních 101 měsíců na projektu dělalo 12 lidí na plný úvazek,“ přiblížil Vaculík.

Stačí benzin pro auta

Podle tvůrců by dvoumístný Aeromobil 3.0 měl mít dolet 700 kilometrů a k jeho ovládání by měl stačit základní pilotní průkaz. Šířka je 2240 milimetrů, s roztaženými křídly pak celých 8320 milimetrů.

Kabina připomíná spíše kokpit letadla než kabinu osobního vozu, čemuž napomáhá i fakt, že je osazena padáky.

Co je ale důležitější – podle tvrzení tvůrců není pro provoz nutné letiště, neboť stroj potřebuje na vzlet jen 200 metrů a na přistání dokonce pouhých 50 metrů.

Ve Vídni potvrdili Klein s Vaculíkem i některé dřívější technické údaje. Tedy pohon na klasický benzin a poměrně malé provozní náklady. V režimu letu by měl mít aeromobil spotřebu 15 litrů benzinu na hodinu. Díky tomu provoz nevyžaduje budování speciální infrastruktury pro tankování.

Aeromobil 3.0

Motor: Rotax 912.

Konstrukce: Ocelový rám, karbonový plášť.

Rozměry: Šířka jako letadlo - 8,32 m. Šířka jako auto - 2,24 m. Délka - 6,0 m. Kapacita: 2 místa.

Ve vzduchu: 

Maximální rychlost - 200 km/h a víc

Minimální rychlost - 60 km/h

Vzletová rychlost - 130 km/h

Dolet - 700 km

Spotřeba paliva - 15 litrů/h

Na silnici:

Maximální rychlost - 160 km/h a víc

Dojezd - 875 km

Spotřeba paliva - 8 litrů/100 km

Tvůrci se naopak na přímou otázku z publika vyhnuli komentování maximální rychlosti. „Momentálně testujeme různé specifikace, maximální rychlost se tedy bude možná ještě měnit,“ uvedl Vaculík.

Podobně váhavě komentoval Vaculík i otázku, zda vývoj a produkce zůstanou na Slovensku, přestože právě tam je momentálně základna firmy a probíhá tam i testování nutné pro schválení do provozu. „Rádi bychom na Slovensku zůstali, už proto, že je to momentálně automobilová velmoc. Ale zvažujeme všechny možnosti.“

Objednávky zatím nepřijímají

Jisté je, že jakkoli je stroj vyrobený a podle prezentovaného videa schopný letu, na jeho výrobu rozhodně nedojde hned zítra.

„Nepřijímáme objednávky. Už proto, že chceme být seriózní firma. Výroba nezačne do té doby, než budou vyřešeny legislativní záležitosti spojené s provozem stroje,“ tvrdí Vaculík. A dá se čekat, že k tomu nedojde v blízké době. Existující prototyp tak bude vedle testů využíván podle všeho i k nalákání potenciálních investorů a k marketingu celého projektu.

„V tuhle chvíli proto nemáme stanovenou ani cenu, za kterou by se náš aeromobil prodával. Jisté ovšem je, že cena bude reflektovat fakt, že jde o luxusní supersport nejvyšší kategorie a zároveň malé letadlo. Nebude to tedy rozhodně laciná věc,“ přiblížil Juraj Vaculík.