Kvalitnější cestování na české železnici bude od prosince výhodnější. České dráhy mění ceníky první třídy. Pro vzdálenosti nad 121 kilometrů už bude příplatek k ceně druhé třídy pouze třicet procent místo dosavadních padesáti.
Dojde tak ke zlevnění zhruba o 13 procent. Atraktivnost nabídky ale komplikuje skutečnost, že na řadě tratí České dráhy nabízejí jízdenky do druhé třídy za akční ceny. Například z Prahy do Ostravy se ve druhé třídě v současnosti cestuje za 295 korun, první třída je ale za 722, tedy za více než dvojnásobnou cenu, a i po zlevnění na zhruba 632 korun bude stále výrazně dražší než druhá třída.
První třída tak bude atraktivnější zejména tam, kde České dráhy nečelí konkurenci a používají své standardní ceníky. Ty se od poloviny prosince také změní a dráhy zdraží přibližně o procento. Výměnou za to chtějí nabídnout více vlaků vyšší kvality a lepší spojení do Rakouska vozy Railjet, na východní Slovensko vlaky Pendolino a obnovený denní přímý vlak z Prahy do Varšavy. Ve vnitrostátní dopravě se jako novinky objeví vlaky kategorie Rx, což budou rychlíky s kvalitou, kterou dosud nabízely jen expresy Eurocity.
Novinkou je i nová nejvyšší třída, která bude k dispozici jen ve vlacích Railjet, které budou mezi Prahou, Brnem a rakouským Štýrským Hradcem jezdit každé dvě hodiny. V první třídě bude k dispozici několik polohovatelných sedadel kategorie business class, na ty si ale bude moci sednout jen ten, kdo bude mít nejen jízdenku do první třídy, ale ještě povinnou rezervaci. Ta bude na vnitrostátních cestách stát od 70 do 250 korun, při cestách do Rakouska pak vždy 15 eur, tedy 425 korun.
Česká pošta doplní flotilu o tři sta dodávek od Peugeotu a Volkswagenu - čtěte ZDE
Kandidát na ministra dopravy Ťok má recept na rozhýbání dálnic - čtěte ZDE
České dráhy chtějí konkurenci čelit i novým věrnostním programem. Za nákupy jízdenek na internetu budou cestující nově dostávat body, které pak budou moci měnit za slevy či odměny. Dráhy se chtějí více soustředit na rozšiřování služeb.
"Chceme rozvíjet doplňkové služby jako ČD Taxi, ČD Parking nebo program ČD Bike pro cyklisty. Způsobů, jak zákazníkům ulehčit a zpříjemnit cestování, je celá řada, a to včetně rozvoje bezplatného připojení k internetu," upřesňuje Michal Štěpán, člen představenstva, který má na starosti osobní dopravu.
Připojení nyní funguje v pendolinech a v několika stovkách regionálních vlaků RegioShark nebo RegioPanter. V průběhu roku 2015 bude Wi-Fi ve všech spojích ČD mířících na Slovensko a také v railjetech do Vídně a Grazu.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist