"Aliance pro mladé je součástí evropské iniciativy Nestlé needs YOUth a vznikla proto, abychom s dalšími partnery podpořili zaměstnanost mladých lidí do třiceti let. Představují totiž na evropském trhu práce druhou nejohroženější skupinu po věkové skupině 50 plus," říká Zdeňka Matoušková, HR Business Partner a manažerka pro vzdělávání a rozvoj ve společnosti Nestlé Česko. "Tento projekt je součástí našich aktivit společenské odpovědnosti. Do budoucna je naší ambicí, aby se stal běžnou součástí naší personální práce," uvedla na začátku rozhovoru pro Moderní řízení Zdeňka Matoušková.
Absolventka oboru Ekonomika a management na Stavební fakultě ČVUT v Praze. Již téměř 14 let působí v oblasti řízení lidských zdrojů v různých odvětvích byznysu – od farmacie, bankovnictví, stavebnictví až po nynější potravinářský průmysl.
Ve společnosti Nestlé pracuje již tři roky, v současné době na kombinované pozici HR Business Partner a vedoucí vzdělávání a rozvoje zaměstnanců. Zároveň je projektovou manažerkou iniciativy Nestlé needs YOUth zaměřené na podporu zaměstnávání a zaměstnatelnosti mladých lidí, která v celé Evropě sdružuje na 200 firem v Alianci pro mladé.
Jak Nestlé iniciativa pro mladé tedy funguje?
V Evropě je cílem iniciativy do roku 2016 zaměstnat dvacet tisíc mladých lidí do 30 let. V Česku a ve Slovenské republice chce Nestlé nabídnout do roku 2016 práci 540 lidem. Neznamená to ale, že o ten počet navýšíme počet pracovních míst. Program Nestlé needs YOUth má čtyři pilíře: přímý nábor mladých lidí, stáže pro studenty a učně, kariérní poradenství a Aliance pro mladé. V rámci prvního pilíře přijmeme část talentovaných lidí jako součást plánovaného přímého náboru, v němž počítáme s přirozenou fluktuací a mladí lidé budou nastupovat například na místa těch, kdo odcházejí do důchodu. V tomto pilíři vybíráme mladé lidi, kterým nabízíme zaměstnávání na hlavní pracovní poměr v nejrůznějších oborech, především jde o technické pozice ve výrobě, o místa v logistice, obchodu, marketingu, ale i ve financích, HR apod. Máme vypracované plány nástupnictví a vybrané kandidáty na určité pozice zařadíme do našeho poolu talentů a připravujeme je na konkrétní pozice.
Další částí iniciativy je podpora učňů a také studentů formou stáží.
To je druhý pilíř, který zájemcům z řad studentů a absolventů vysokých škol nabízí možnost absolvovat u nás stáž. Pro mladé lidi je to velká přidaná hodnota, protože zaměstnavatelé preferují mladé lidi s určitými praktickými zkušenostmi. A zase se v tomto případě nebavíme o preferovaném oboru, protože každou stáž vypisujeme na konkrétní projekt – může to být stáž v IT , v marketingu, v obchodu, v technické divizi, v některém z našich výrobních podniků. Na našich závodech máme také programy pro učně.
Kolika stážistům nabízíte možnost stáže?
Máme sestaven plán, kolik stážistů bychom chtěli přijmout během jednoho roku. Bývá to obvykle kolem 70 lidí ročně. Manažeři vědí, že mohou stážisty na konkrétní projekty využít, takže s tím už také předem počítají a podle toho si plánují projekty na celý rok. Nikdy nenabereme stážistu jen tak, aniž by se pro něj nenašlo uplatnění na některém projektu. Cílem je, aby se stážista opravdu něco naučil a rozvíjel své odborné i lidské vlastnosti, protože to je pro úspěch v jeho další profesní kariéře nejdůležitější.
Jak si stážisty vybíráte?
Podobně jako vybíráme lidi v přímém náboru. Procházejí assessment centrem a pak pohovorem. Pokud jde o stáže pro učně v našich výrobních závodech na Moravě, tak spolupracujeme se střední odbornou školou v Olomouci, která pro nás na míru připravuje absolventy v oboru cukrovinkář. Už v průběhu studia mají povinnou praxi v našich výrobních provozech. Ti nejlepší pak nastupují do výrobního podniku jako noví zaměstnanci. Také na Slovensku, kde máme výrobní závod v Prievidze, budeme otevírat nový učňovský obor pracovník v potravinářství – výroba trvanlivých potravin, a chceme navázat s tamějšími středními školami podobnou spolupráci na stážích učňů.
Iniciativa Nestlé needs YOUth zahrnuje také pilíř zaměřený na kariérní poradenství. Jak to funguje?
Kariérní poradenství je primárně určeno pro vysokoškolské studenty nebo čerstvé absolventy, a mohou ho využívat i účastníci už zmíněných dvou pilířů. Je to bezplatné setkání s odborníky z praxe z nejrůznějších oborů. Jsou mezi nimi jak specialisté, tak manažeři, a to nejen z Nestlé, ale i z partnerských firem, které Alianci pro mladé spolu s námi zakládaly. Smyslem kariérního poradenství pro studenta je najít v dialogu se zkušeným manažerem do budoucna svůj směr v pracovní kariéře. Potkáváme se totiž v besedách na školách nebo při náboru hodně často s tím, že mnozí studenti i absolventi nevědí, co by vlastně chtěli dělat. Kariérní poradenství jim pomáhá při volbě profesní dráhy, aby si vybrali to, co je baví a pro co mají předpoklady.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.