Čínský výrobce chytrých mobilních telefonů či tabletů Xiaomi dostane podle zdrojů agentury Reuters investici ve výši jedné miliardy dolarů. Jedním z investorů by měl být singapurský fond GIC a celou firmu by měla tato finanční injekce ohodnotit na 45 miliard dolarů.

To by z ní podle jistých měřítek učinilo nejdražší start-up současnosti. Ačkoli totiž mnozí kritici Xiaomi vyčítají, že s ničím novým nepřichází a pouze kopíruje zavedené firmy v čele s Applem, firma samotná se považuje za internetovou společnost, která se vyhýbá tradičním marketingovým a prodejním kanálům, a může tudíž prodávat hardware za nízké ceny. Právě hardware ale považuje pouze za prodejní kanál svého softwaru a služeb, což označuje za opravdové zdroje příjmů.

K současným start-upům společnost z Pekingu připodobňuje i způsob financování. Svou obří expanzi si zatím podobně jako jiné mladé technologické firmy zajišťuje právě z investic. Do svého žebříčku The Billion-Dollar Startup Club tak Xiaomi řadí i The Wall Street Journal (WSJ). Na základě poslední oficiálně potvrzené investice z loňského srpna mu přisuzuje hodnotu 10 miliard dolarů, což stačí na dělené druhé místo spolu s Airbnb, Dropboxem a Snapchatem.

S valuací 45 miliard by ale čínská firma překonala hegemona tohoto žebříčku Uber. Tomu přisoudila čerstvá prosincová (v pořadí již šestá) investice hodnotu 41,2 miliardy dolarů. 

Investory k tomu, aby se v Xiaomi snažili zhodnotit peníze, žene i pohled na růst společnosti. Například v prodejích chytrých mobilních telefonů podle agentury Gartner v letošním třetím čtvrtletí si firma v meziročním srovnání polepšila o 12 milionů kusů, a dostala se tak globálně na čtvrté místo s více než 15 miliony prodanými kusy. 

Už o jeden kvartál dříve se přitom Xiaomi podle zprávy společnosti Canalys stalo největším prodejcem smartphonů na čínském trhu, když její globální soupeři Samsung, Apple a Huawei skončili s více než milionovým odstupem za ní. Je ale na místě dodat, že v domovské Číně Xiaomi stále prodává drtivou většinu své produkce.