České e-shopy letos opět v prodejích výrazně překonaly minulou sezonu, a to i přesto, že loňské Vánoce výrazně ovlivnila intervence České národní banky. Na rozdíl od roku 2013, kdy oslabení koruny výrazně zvýšilo zájem hlavně o elektroniku už v listopadu, letos si Češi nechávali nákupy dárků na poslední chvíli.

"Letos se nakupovalo později než v loňském roce. Vánoční nápor kulminoval mezi 15. a 19. prosincem. Zkoncentroval se tak do období, které bylo o několik dní kratší než v minulých letech, o to ale intenzivnější. Největší vliv mělo zřejmě teplé počasí," vysvětluje mluvčí Mall.cz Michala Gregorová.

Právě pondělí 15. prosince bylo nejsilnějším dnem pro většinu e-shopů. Podle šéfa společnosti Acomware Jana Penkaly v tento den zákazníci objednali o čtvrtinu víc zboží než v druhý nejsilnější den, kterým bylo pondělí o týden dříve. O zhruba čtvrtinu byl tento den také silnější než loňský vrchol sezony.

I přes pozdější začátek sezony však e-shopy opět překonaly loňské rekordy. Mall.cz hovoří o nárůstu tržeb o 30 procent v porovnání s loňskou vánoční sezonou. Podobně rostly tržby i obchodu CZC.cz. Například e-shop Parfums.cz pak zaznamenal růst dokonce o 45 procent, Kasa.cz ukázala růst o 14 procent. Překonání loňských rekordů potvrzuje i Alza.cz. Podle společnosti Acomware se v prosinci obecně e-shopům zvýšily tržby o zhruba 20 procent, v listopadu to bylo kolem 15 procent.

"Nadále však platí, že Češi jsou obezřetní a chtějí mít zboží doručené s jistotou již před Štědrým dnem. Na internetu proto lidé ve větší míře nakupovali jen do pátku 19. prosince, poté počet objednávek významně poklesl," říká Penkala.

Dárky z výdejního místa

Z možností dopravy tradičně ve velkých e-shopech zvítězilo vyzvednutí na výdejním místě. "Osobní odběry jsme letos zaznamenali v 60 procentech případů. Zboží si zákazníci v našich prodejnách či výdejnách vyzvedávali hojně i poslední předvánoční víkend a dokonce ještě na Štědrý den dopoledne," popisuje ředitelka Kasa.cz Andrea Čižmářová. To potvrzuje i server Heureka, podle kterého zákazníci na výdejním místě či dobírkou zaplatili 60 procent zboží.

Podle dat platební brány PayU ale znatelně posilovaly on-line platební metody. Například v nejsilnější den 15. prosince meziročně narostl počet on-line zaplacených objednávek až o 40 procent. Nejčastější z toho byla platba kartou. "Z hlediska on-line plateb byla překvapivě silná i středa 10. prosince, a to hlavně kvůli výplatám," doplňuje šéf PayU Gabriel Kalapoš.

Začíná období slev

Na vánoční sezonu u obchodníků tradičně navazují výprodeje a slevy. Například Mall.cz dokonce napodobil kamenné obchody, které letos již v řadě případů nasadily "povánoční" výprodej ještě před Štědrým dnem, a první vlnu slev spustil 21. prosince. Ostatní e-shopy pak své akce zahájily v první vánoční svátek.

"Zájem o povánoční výprodeje se v posledních letech jednoznačně zvyšuje, lidé v tomto období tradičně utrácejí peníze, které dostanou na Vánoce, nebo dokupují příslušenství k nové elektronice," říká obchodní ředitel CZC.cz Tomáš Pilský.

Zákazníci ale ve výprodejích nehledají jen nové zboží. "Pociťujeme velkou poptávku po vrácených dárcích, prodávaných s plnou zárukou v kategorii Rozbaleno nebo Zánovní. O výprodej a slevové akce je tak u našich zákazníků vždy mimořádný zájem," doplňuje mluvčí e-shopu Alza.cz Šárka Jakoubková.

Pod vánočním stromkem se opět nejčastěji nacházela elektronika, hlavně mobilní telefony, tablety či herní konzole. Na Mall.cz pak lidé také často nakupovali televize či tradičně velmi oblíbené hračky značky Lego. Z nabídky Kasa.cz pak zákazníci často jako dárek vybrali kuchyňské roboty. Zájem byl podle Čižmářové i o fitness náramky. Průměrná cena objednávky v tomto e-shopu dosáhla na 3855 korun.

"Na začátku předvánoční sezony zákazníci nakupovali spíš hodnotnější zboží, těsně před Vánocemi pak levnější položky v řádu stokorun," dodává ředitelka.