Počet vyvezených ojetých vozidel z Česka se za posledních pět let zdvojnásobil. Jen loni se pak meziročně zvýšil o čtvrtinu na 65 390 vozů.

Počet dovážených ojetin naopak klesl o 4,5 procenta na 120 400 aut. Vyplývá to z údajů Svazu dovozců automobilů.

Přibližně 72 procent vyvezených vozů byla osobní auta, druhou nejpočetnější skupinou s více než desetinovým podílem byly nákladní vozy. Nejvíce vyváženou značkou byla Škoda se 7844 vozy, následuje Volkswagen s 6717 vozy a Ford s vývozem 6344 aut. Česko opustilo například i 48 Ferrari a čtyři Rolls-Royce.

Část vyvezených aut tvořily zánovní vozy. Podle odborníků je v poslední době běžná praxe, že na export putuje část nových aut krátce po první registraci. Objeví se tak ve statistice dané značky jako kus prodaný v Česku, ale skončí u konečného zákazníka v zahraničí.

Celkově bylo loni z registru vozidel vyřazeno 202 032 vozů, z toho 136 642 aut skončilo ve šrotu. Počet vyřazených vozů se od roku 2008 pohybuje nad hranicí 200 000 aut. Výjimkou byl rok 2009, kdy bylo vyřazeno přes 310 000 aut. Podle ředitele Sdružení automobilového průmyslu Antonína Šípka za nárůstem zřejmě stála kampaň pojistitelů o sankcích za nepojištěné vozy i zavedení ekologického poplatku za první přeregistraci vozidla.

Celkově je v Česku registrováno kolem 4,9 milionu osobních aut. Prodej nových osobních aut v loňském roce meziročně vzrostl o 16,7 procenta na 192 314 vozů.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist