Zaměstnancům Českých aerolinií klesnou od příštího týdne platy o desítky procent. Od února totiž vstoupí v platnost nový mzdový řád. Proti citelnému snižování mezd ve společnosti dlouhodobě vystupují zástupci pilotů i palubních průvodčích. Ti se doposud s vedením dopravce nedohodli na nové kolektivní smlouvě, do vyjednávání proto museli vstoupit prostředníci. Vedení dopravce snížení mezd obhajuje nutností šetřit.

Snížení mezd má být podle odborů citelnější, než na čem se s vedením společnosti shodly na podzim, když kvůli propouštění ve společnosti hrozila stávka palubních průvodčích. "Určitě bychom byli schopni se dohodnout na snížení mezd, ale toto je už moc," uvedla předsedkyně Odborové organizace posádek letadel (OOPL) Petra Posová. Pokud selžou vyjednávání přes prostředníka, hrozí palubní průvodčí znovu stávkou. Tu nevylučují ani piloti, kteří při loňských protestech vůči vedení postupovali umírněněněji.

Podle Posové čeká letušky a stevardy od února pokles ve mzdách o 40 procent. Základní hrubá mzda letušky tak po snížení klesne zhruba na 15 tisíc korun. Při započtení sazeb za odlétané hodiny se čistá mzda u běžného řadového stevarda bude v průměru pohybovat okolo šestnácti tisíc korun. V exponovanějších letních měsících, kdy se více létá, může dosáhnout na 18 tisíc korun.

Podle mluvčího ČSA vychází nový mzdový řád z restrukturalizačního plánu firmy a odpovídá realitě českého trhu i konkurenci. Současná nákladová struktura ČSA je v současnosti příliš vysoká a nekonkurenceschopná. Snižování mezd je individuální, zatímco se někomu sníží plat o pětinu, u jiného zaměstnance může jít jen o jednotky procent, dodal mluvčí.

Výrazné snížení mezd, o 30 až 40 procent, čeká podle odborů i piloty. Snižování mezd, které budou po změnách nižší než u tuzemské konkurence, nevede k záchraně společnosti, ale naopak k jejímu poškozování, řekl prezident Českého sdružení dopravních pilotů CZALPA Stanislav Fiala. Ten se obává, že dopravce snížením mezd pilotů pod jejich reálnou hodnotu na trhu o většinu kvalitních zaměstnanců přijde. To se může odrazit na kvalitě služeb a bezpečnosti.

Platy pilotů u ČSA zástupci profesní organizace nezveřejňují. Existují rovněž výrazné rozdíly mezi platem druhého pilota a kapitána a rovněž platem pilota vrtulového letadla a proudového stroje. U méně zkušených pilotů vrtulových letadel může plat po letošní změně klesnout pod 50 tisíc korun měsíčně. Rozdíl v platu mezi druhým pilotem a kapitánem pak činí zhruba 40 procent. Zhruba o pětinu vyšší jsou pak platy pilotů proudových letadel.

České aerolinie prodělaly v roce 2013 téměř miliardu korun. Majoritním vlastníkem společnosti je dosud stát, to se má ale změnit v souvislosti s převodem 34procentního podílu akcií ČSA ze státního Českého Aeroholdingu na společnost Travel Service. Českému Aeroholdingu v ČSA po dokončení transakce zůstane 19,74 procenta, 44 procent má korejský dopravce Korean Air, 34 procent získá Travel Service a zbylá 2,26 procenta drží Česká pojišťovna. S transakcí již v prosinci souhlasila Evropská komise.