Celoroční tržby původem české společnosti AVG Technologies poklesly meziročně téměř o desetinu na 374 milionů dolarů. Zisk propadl o 15 procent na 54,4 milionů dolarů.

Firma se původně zaměřovala na bezplatné antivirové programy pro stolní počítače. V poslední době se ale začíná soustředit na bezpečnostní aplikace, které si zákazníci předplácejí. AVG se navíc obrací směrem k mobilním zařízením a také cloudu.

Výnosy z předplatného, které již tvoří většinu tržeb AVG, meziročně vyrostly o 12 procent na 282 milionů dolarů.

"Naše čtvrté čtvrtletí potvrdilo úspěšný rok pro AVG. Obrat našeho byznysu směrem k předvídatelným a udržitelným příjmům z předplatného nabral na síle," komentoval výsledky šéf firmy Gary Kovacs. V posledním čtvrtletí loňského roku firma utržila 100 milionů dolarů, což je téměř shodná částka jako před rokem.

Svou pozici v mobilních zařízeních se loni AVG navíc rozhodlo posílit i akvizicí americké společnosti Location Labs zaměřené na mobilní bezpečnost, za kterou firma zaplatila 220 milionů dolarů. Mezi zákazníky firmy totiž mimojiné patří i američtí operátoři AT&T a Verizon. A AVG zároveň uzavřelo partnerství s výrobci mobilních telefonů Alcatel a Sony, kterým poskytuje bezpečnostní software.

Programy od AVG již na svá mobilní zařízení nainstalovalo přes sto milionů uživatelů, což je o polovinu více než loni. Celkově software firmy využívá 197 milionů lidí.

Za poklesem celoročních tržeb stojí částečný odklon od spolupráce s partnery jako Google, Yahoo či Seznam. Firma totiž nabízela nástrojové lišty do webových prohlížečů, které zajišťují bezpečnější vyhledávání. Za tyto lišty partneři AVG platili, jelikož jim tak antivirová společnost přiváděla na stránky uživatele. Význam těchto rozšíření ale postupně poklesl částečně i kvůli odporu uživatelů, kteří tato rozšíření ve svých prohlížečích nechtěli.

Akcie firmy, které se obchodují na newyorské burze od jara roku 2012, reagovaly při poburzovním obchodování mírným posílením.

Vývoj ceny akcií AVG Technologies od uvedení na burzu:

AVG akcie
Zdroj: Thomson Reuters