Tržby českých internetových obchodů za zboží letos stoupnou o 15 procent na 77 miliard korun. Výrazný nárůst čeká on-line prodej potravin. Češi také objednají přes internet služby za 26 miliard korun, meziročně o téměř čtvrtinu víc. Vyplývá to z odhadu Asociace pro elektronickou komerci (APEK) a srovnávače cen Heureka.cz.
2011: 44 mld. Kč
2012: 51 mld. Kč
2013: 58 mld. Kč
2014: 67 mld. Kč
2015: 77 mld. Kč (odhad)
Nejoblíbenější kategorií nakupovanou on-line je v Česku elektronika, výrazněji však poroste zájem o další sortiment.
"Loni se nejdynamičtěji zvedal zájem o kategorie kosmetika a zdraví (+ 29 pct) nebo oblečení a móda (+ 15 pct). Velkým hitem a kategorií, která v tomto roce poroste doslova raketově, budou také potraviny," uvedl ředitel Heureka.cz Tomáš Braverman.
"Růst (on-line) tržeb by měl být napříč všemi segmenty. Přesto největší změna by měla přijít z oblasti potravin. Je to stále nová oblast pro e-shopy, a tak procentuálně dosahuje největších přírůstků. Další typickou oblastí je i oblečení. Lidé ztrácejí obavy z nákupů oblečení a bot on-line," uvedl analytik společnosti Home Credit Michal Kozub.
K celkovému odhadu vývoje e-commerce je však třeba také připočíst i segment služeb na internetu. "Objem služeb nakoupených on-line bude letos zhruba 26 miliard korun, což představuje meziroční nárůst o pět miliard," dodal ředitel platební brány PayU v ČR Gabriel Kalapoš. Podle něj se až 60 procent z této částky zaplatí on-line platbami. Nejvíce se utratí v on-line sázkách, cestování a pojistkách.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist