Jiří Vaněk (49)

- Vystudoval střední průmyslovou školu strojnickou v Pelhřimově a Dopravní fakultu ČVUT v Praze.
- V roce 1989 nastoupil do tehdejší Karosy jako konstruktér.
- Prošel řadou technických funkcí až se stal šéfkonstruktérem meziměstských autobusů Iveco.
- Od roku 2013 je šéfem vývoje autobusů celé skupiny, loni se zároveň stal generálním ředitelem společnosti Iveco Czech Republic.
- Je ženatý a má tři děti.
- Hovoří francouzsky, italsky, anglicky a rusky.

Jiří Vaněk poskytl týdeníku Ekonom první velký rozhovor, který po svém loňském jmenování generálním ředitelem společnosti Iveco Czech Republic. Jedním z důvodů je nedostatek času, protože rodák z Vodné u Kamenice nad Lipou zároveň zastává také funkci šéfa vývoje firmy Iveco Bus: Zodpovídá tedy za inženýrské činnosti a konstrukční kanceláře od Vysokého Mýta přes tři francouzská vývojová centra až po jihoafrickou Pretorii, kde má skupina nový výrobní závod. Jak se skupině daří v zahraniční?

Loni jste získali největší zakázku v novodobé historii podniku - během dvou let máte dodat 400 nových autobusů pro Deutsche Bahn s opcí na dalších 310. Kdy se dozvíte, zda německý zákazník uplatní opci?

Během vývoje těchto autobusů jsme spolupracovali s managementem Deutsche Bahn, jejich odbornými technickými pracovníky i představiteli odborů, kteří zastupovali řidiče. Postupovali jsme tak, aby vozidlo plně odpovídalo požadavkům zákazníka. Dodávky v současné době plníme přesně podle plánu. Už loni jsme vyrobili a dodali část zakázky, letos budeme pokračovat a první etapa kontraktu by měla být naplněna v červnu 2016. Zároveň nás těší, že zákazník předpokládá opci dokonce až na 350 vozů, a věříme, že ji v dohledné době uplatní.

Čím se vlastně liší autobus pro Německo od ostatních?

V Německu platí doporučení týkající se uspořádání pracoviště řidiče. Tato norma například přesně stanoví, kde má být který ovládací prvek umístěn a jak má vypadat. Němečtí řidiči jsou na to zvyklí a odbory řidičů požadují, aby takto byly vybaveny všechny v Německu provozované autobusy. Tomu jsme se museli přizpůsobit. Stejnou přístrojovou desku ovšem využijeme při dodávkách jiným německým zákazníkům a dokonce i při prodeji autobusů do dalších zemí.

Zbývá vám ještě 50 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Všechny články v audioverzi + playlist
Máte již předplatné?
Přihlásit se