V článku pro americký magazín Foreign Policy nazvali Andrew Foxall a Ola Cichowlasová českého ministra financí Andreje Babiše "Babisconim", resp. hrozbou české demokracie. "A kdo si myslíte, že to udělal, co si myslíte? No Češi! To je taková náhodička, že to vyšlo dva dny předtím, než jsem přišel," zareagoval při své cestě po USA v rozhovoru pro HN Babiš a pohrozil redakci soudem. 

"Nápad napsat článek o Andreji Babišovi jsme dostali proto, že se oba zabýváme studiem politiky v zemích střední a východní Evropy. Přezdívku 'Babisconi' jsme v článku použili z velmi prostého důvodu. Zadali jsme jméno pana Babiše do Googlu a tato přezdívka se tam několikrát objevila. Článek nebyl v žádném případě nikým z České republiky financován," napsal Foxall.

Tento ředitel Centra ruských studií na Henry Jackson Society Institutu se v reakci zaslané Hospodářským novinám odkazuje také na článek německého časopisu Der Spiegel z roku 2013, díky kterému se "Babisconi", který odkazuje na bývalého italského premiéra Silvia Berlusconiho a jeho propojení na mediální byznys, objevil poprvé rovněž na sociální síti Twitter pod hashtagem #Babisconi.

"Všechny další informace jsme pečlivě ověřili. Například v případě obvinění pana Babiše ze spolupráce s StB jsme uvedli, že bratislavský soud rozhodl, že byl pan Babiš registrován jako agent nesprávně, a v případě kauzy zavraždění Františka Mrázka jsme napsali, že 'nebyla v tomto případě vznesena žádná obvinění proti Andereji Babišovi'," tvrdí Foxall.

HNBYZNYS NA FACEBOOKU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin najdete také na Facebooku.

Za článkem si stojí i editor magazínu Foreign Policy Christian Caryl.

"Oslovili jsme kancelář pana Andreje Babiše před publikováním článku a jejich reakci jsme do článku vložili. Také jsme požádali pana Babiše o rozhovor. On ho ale autorům článku odmítl poskytnout," řekl pro HN. Podle Babiše jde o nevýznamné médium. "To je médium, které má pověst, že píše na objednávku," řekl český ministr financí.

Hnutí ANO tvrdí, že se Andrew Foxall při kontaktování kanceláře Andreje Babiše představil jako zástupce britského think-tanku henryjacksonsociety.org, aniž by uvedl, že je zároveň novinář a přispěvatel serveru Foreign Policy.

"Když se ho naši kolegové z Institutu pro politiku a společnost ptali, k jakému účelu chce informace použít, odpověděl, že by rád rozhovor po e-mailu do své práce. Nikdy ovšem nenapsal, že je i novinář," řekla pro HN mluvčí ANO Lucie Kubovičová.

"Ve své komunikaci pan Foxall nikdy nepřiznal, jak chce naložit s odpověďmi na své otázky a že v této situaci vystupuje jako novinář, nikoli jako zástupce britské společensko-politické platformy. Přístup pana Foxalla a paní Cichowlasové považujeme za neprofesionální a na hraně novinářské etiky. Druhou kapitolou je samotný článek plný chyb, nepřesností a lží. K tomu jsme do Foreign Policy poslali žádost o omluvu. Přezdívka Babisconi je v ní tou nejméně podstatnou výtkou," dodala.

Babiš se do sporu s magazínem dostal v průběhu své cesty po Spojených státech.

VIDEO  Andrej Babiš: Budu žalovat americký časopis.

Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením k newsletteru beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru