Polský železniční dopravce PKP Cargo chce expandovat dál do střední Evropy. Koupí podílu Zdeňka Bakaly v českém železničním dopravci AWT se chce přiblížit jaderským přístavům a trhům na Balkáně.
"Role AWT v této expanzi je důležitá kromě výhodné polohy a blízkosti Slezska především možností rozvoje terminálu Paskov, nacházejícího se 60 kilometrů od polské a 25 kilometrů od slovenské hranice," vysvětluje šéf PKP Carga Adam Purwin. PKP tak chce výrazně posílit hlavně v severojižní ose napříč Evropou.
Z paskovského terminálu se má stát mezinárodní uzel, kde se mají křižovat nákladní vlaky z celé Evropy.
Byznysovou rubriku Hospodářských novin najdete také na Twitteru.
PKP Cargo je druhým největším nákladním železničním dopravcem v Evropě. Denně vypraví zhruba tisíc nákladních vlaků. Loni firma utržila 4,3 miliardy zlotých (asi 28 miliard korun) a vydělala 276 milionů (1,8 miliardy korun). Firma je obchodována na burze a třetinu akcií ovládají státní polské dráhy PKP.
Český dopravce AWT vznikl z dopravní divize Ostravsko-karvinských dolů OKD, Doprava. 80 procent akcií koupilo PKP Cargo loni za 103 milionů eur (více než 2,8 miliardy korun), na zbytek má předkupní právo. Polský dopravce získal transakcí 10procentní podíl na českém trhu.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist