Letušky a stevardi v Českých aeroliniích zahájili hlasování o vyhlášení stávky. Ve středu to řekla předsedkyně Odborové organizace posádek letadel (OOPL) Petra Posová. Palubní personál se domáhá opětovného zvýšení platů po únorových škrtech, kdy platy některých letušek a pilotů klesly až o 40 procent. Hlasování o zahájení protestu potrvá dva týdny. Podle ČSA bude případná stávka letušek nezákonná a po účastnících bude firma požadovat náhradu škod.

Obtížná restrukturalizační a ekonomická opatření a změny, mimo jiné i snižování platů, jsou podle vedení v ČSA nevyhnutelné. Zároveň se ale prý ukazuje, že šetření má svůj smysl. Podle zatím předběžných celkových hospodářských výsledků skončí ČSA za první pololetí letošního roku v kladných číslech. Vloni za stejné období vykázaly ČSA ztrátu ve stovkách milionů korun, uvedl mluvčí ČSA Daniel Šabík. 

Vedení zaměstnancům vzkázalo, že protest letušek a stevardů považuje za nezákonný. "Podle právního názoru Českých aerolinií OOPL (Odborová organizace palubních průvodčích) není odborovou organizací, která je oprávněna zahájit hlasování o stávce samostatně. Případná stávka vyhlášená OOPL bude proto zřejmě stávkou nezákonnou," uvedly v tiskovém prohlášení ČSA.

S tím Posová nesouhlasí. "Máme k dispozici právní stanoviska, která jednoznačně potvrzují, že způsob, jakým to připravujeme, splňuje všechny podmínky pro to, aby byla (stávka) zákonná," reagovala. Posudky, které pro svůj právní názor uvádí ČSA, nezná. V ČSA působí pět odborových organizací, OOPL sdružuje největší počet zaměstnanců. Zda se k akci letušek připojí i piloti, bude zřejmé až po jejich členské schůzi, která se uskuteční za týden.

HNBYZNYS NA FACEBOOKU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin najdete také na Facebooku.

   

Kolektivní vyjednávání v ČSA trvá zatím neúspěšně od loňského podzimu. V únoru, po vypršení platnosti staré kolektivní smlouvy, prosadilo vedení společnosti razantní snížení platů provozních zaměstnanců. Mírné zvýšení platů navrhoval poté zprostředkovatel Petr Hůrka z pražské právnické fakulty. Jeho návrh nicméně odmítlo představenstvo ČSA s poukazem na to, že odporuje restrukturalizačnímu plánu, který v září 2014 jednomyslně schválili všichni akcionáři. Protinávrh zaměstnavatele pak odmítly odbory jako pro zaměstnance podstatně méně výhodný. 

České aerolinie loni snížily ztrátu na 631 milionů korun z předchozí téměř miliardy korun při 6,5procentním snížení tržeb na 9,5 miliardy korun. Stát v dopravci drží necelých 20 procent akcií, většinu mají korejská společnost Korean Air (44 procent) a soukromá letecká společnost Travel Service (34 procent). Zbylých 2,26 procenta drží Česká pojišťovna. ČSA zaměstnávají méně než 700 lidí.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist