Kunovická společnost Aircraft Industries dokončila prototyp modernizovaného dopravního letounu L 410 NG (New Generation). Na jeho vývoji pracovala od roku 2010. Letadlo by mělo poprvé vzlétnout do dvou týdnů. Sériová výroba by měla začít po dokončení certifikace v závěru roku 2017, uvedla generální ředitelka firmy Ilona Plšková.

Podle hlavního konstruktéra Miroslava Pešáka staršího může L 410 NG vzlétat a přistávat na krátkých i nezpevněných drahách a zvládne i provoz ve vysokých teplotách a vysokých nadmořských výškách.

Odolná konstrukce umožní nasazení i v náročných podmínkách v rozmezí teplot od minus 50 do plus 50 stupňů Celsia. Do letounu se vejde 19 cestujících plus dva piloti, lze však používat v různých variantách s větším nákladem a méně osobami.

HNBYZNYS NA FACEBOOKU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin najdete také na Facebooku.

Letadlo oproti stávajícímu sériově vyráběnému stroji L 410 UPV-E20 také uveze přibližně o 400 kilogramů nákladu více, tedy asi 2150 kilogramů. Má výkonnější pohonnou jednotku a dosáhne rychlosti až 417 kilometrů za hodinu. Ovládání usnadní modernizovaná pilotní kabina. Životnost letounu se zvýší ze stávajících 20 tisíc až na 30 tisíc letových hodin. Maximální dolet se pohybuje kolem 2500 kilometrů a vytrvalost kolem deseti hodin.

"Díky prodloužené přední části trupu se zdvojnásobil zavazadlový prostor. Zcela nová konstrukce křídla umožní natankování většího množství paliva, díky čemuž se v podstatě zdvojnásobí dolet a vytrvalost letounu," uvedl Miroslav Pešák mladší, vedoucí projektu MOSTA na modernizaci letounu.

Cestující pravděpodobně ocení například i snížení hluku v kabině. Vývoj nového letounu přišel podle technického ředitele Karla Minaříka na stamiliony korun. Jen samotný projekt MOSTA stál 460 milionů, z čehož 238 milionů činila dotace ministerstva průmyslu a obchodu. Kromě Aircraft Industries se na projektu podílela více než desítka dalších českých firem z různých oborů.

Podle konstruktéra nyní letadlo musí projít zkouškami, aby mohlo být sériově vyráběno. Nejprve se bude jednat o certifikaci u evropské agentury EASA, následně pak u ruského leteckého úřadu MAK.

"Musíme dokončit pozemní zkoušky, pak přijdou na řadu letové zkoušky," doplnil Minařík. Dobu trvání certifikačních zkoušek odhadlo vedení firmy na rok či na rok a půl. Podle ředitelky Plškové se jedná o významný milník v historii společnosti, který Aircraft Industries umožní uplatnit letoun na stávajících i nových trzích.

Podle údajů Aircraft Industries bylo v Kunovicích od roku 1969 vyrobeno více než 1100 letounů řady L 410, z nichž je v provozu přibližně 350 letadel ve více než 50 zemích na pěti kontinentech.

Letos zatím společnost prodala tři letadla s označením L 410 UPV-E20 do Bangladéše a jedno do Alžírska. "Jsme před kontraktací letadla do Indie, pokračujeme na Číně a máme rozdělaný Kazachstán a Grónsko," řekla Plšková. Společnost hodlá vyrobit 18 letadel, loni jich vyrobila o dvě méně a 16 letadel také prodala. Tržby dosáhly zhruba 1,8 miliardy korun, meziročně byly o 300 milionů korun nižší. Podle Plškové firma s více než tisícovkou zaměstnanců letos výrobní plán splní.

V příštím roce chce Aircraft Industries vyrobit 24 letadel a v budoucnu by chtěla zhotovit až 30 letadel ročně - to už letounů L 410 NG. K navýšení kapacity továrny na tento počet budou podle Plškové v následujících třech letech potřeba investice za 240 milionů korun.

Aircraft Industries je největším českým výrobcem civilní letecké techniky. Navazuje na téměř osmdesátiletou tradici letecké výroby v Kunovicích. Stoprocentním majitelem firmy je ruský průmyslový holding UGMK. 

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist