Skupina německých automobilek Daimler, Audi a BMW se dohodla se společností Nokia, že od ní za 2,5 miliardy eur (67,8 miliardy korun) koupí mapovou službu HERE. Uvedlo to v pondělí konsorcium automobilek, které tak potvrdilo dřívější zprávy v médiích. Výrobci aut uvedli, že budou mít v mapové službě každý stejný podíl, žádná z firem prý nebude usilovat o získání většiny.
Byznysovou rubriku Hospodářských novin najdete také na Twitteru.
Nokia prodává své aktivity v oblasti map, neboť se hodlá zaměřit na integraci společnosti Alcatel Lucent.
Finská společnost oznámila, že tržní hodnota transakce činí zhruba 2,8 miliardy eur. Částka totiž zahrnuje i závazky mapové divize ve výši téměř 300 milionů eur, které konsorcium převezme. Obchod by měl být dokončen v prvním čtvrtletí příštího roku.
Mapy s vysokým rozlišením a s aktuálními dopravními informacemi jsou nezbytné pro samořídící automobily, které se nyní testují. Experti očekávají, že se tyto vozy v příštím desetiletí stanou hlavním proudem v automobilovém průmyslu.
Zisk Nokie překonal očekávání. Tržby rostly o devět procent, úspěšný byl prodej softwaru - čtěte ZDE
"Pro automobilový průmysl to představuje základ nových asistenčních systémů a nakonec zcela autonomního řízení," uvedly automobilky ve společném prohlášení, z něhož citovala agentura Reuters.
Mapová služba HERE dodává data pro zjišťování polohy v téměř 200 zemích a ve více než 50 jazycích. Je jedním z hlavních poskytovatelů těchto služeb, které dodává například internetovým společnostem Amazon, Yahoo či Baidu. Největším soupeřem jí je mapová služba od internetové společnosti Google. Menším konkurentem pak je nizozemská společnost TomTom, která již začala upravovat svou činnost tak, aby se soustředila více na výrobce aut než na spotřebitele.
Byznysovou rubriku Hospodářských novin najdete také na Facebooku.
"Společnou akvizicí služby HERE chceme zajistit nezávislost této ústřední služby pro všechny výrobce vozidel, dodavatele a zákazníky v jiných odvětvích," uvedl výkonný ředitel Daimleru Dieter Zetsche.
Podle analytiků ale není jasné, jak mohou jiní zákazníci služby HERE včetně konkurenčních automobilek reagovat na to, že mapovou technologii bude vlastnit skupina německých výrobců aut. "Je tu nebezpečí, že jiné výrobce aut to posune dál do náruče Googlu," poznamenal nezávislý finanční analytik Richard Windsor.
Zdroje Reuters obeznámené se záležitostí uvedly, že německé automobilky časem do konsorcia přizvou investiční společnost General Atlantic coby investora a případného mediátora. O velikosti podílu se ještě nerozhodlo, mohl by však být až třetinový.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist