V následujících dvou týdnech se v Česku na pár dní zmrazí automobilový průmysl. Většině tuzemských automobilek i jejich dodavatelským firmám začíná celozávodní dovolená. Výrobní linky se zastavily jak v závodech Škoda v Mladé Boleslavi a ve Vrchlabí, tak v kolínské automobilce TPCA (Toyota Peugeot Citroën Automobile).

Tento týden se nevyrábí auta ani v továrnách Hyundai Nošovice, kde si zaměstnanci vybírají dovolenou už od minulého týdne, stejně jako v závodech automobilky Škoda v Kvasinách. Například v Mladé Boleslavi v pondělí do práce nemuselo přijít 22 tisíc zaměstnanců automobilky, nastoupilo jich pouze osm set.

Továrny ale nezůstanou zcela opuštěné, odstávku výroby firmy využijí k údržbě a modernizaci strojů. Zvlášť v Kvasinách mají napilno. "V příštích týdnech, tedy i po celozávodní dovolené, se budeme soustředit především na plánované rozšíření výroby," říká Michael Oeljeklaus, člen představenstva společnosti Škoda Auto odpovědný za výrobu a logistiku.

Právě v Kvasinách, kde se kromě modelu Škoda Yeti od letoška vyrábí i nová generace vozů Superb a Superb Combi, se instalují nová zařízení, například v robotickém pracovišti v lakovně.

V příštích letech by měla výrobní kapacita vzrůst až na 280 tisíc aut ročně. Do tří let mají výrobci v plánu vytvořit dalších 1 300 pracovních míst. V závodě ve Vrchlabí se zase připravovat na rozšíření výroby převodovek. "Do jara roku 2016 vzroste výrobní kapacita z 1 500 na dva tisíce převodovek denně," uvedl mluvčí podniku Jozef Baláž. 

V TPCA se podle mluvčího firmy Marka Hovorky během dvoutýdenní dovolené zaměří na údržbu výrobních linek, z nichž od minulého roku sjíždí auta z druhé generace "kolínských trojčat", tedy ToyotaAygo, Peugeot 108 a Citroën C1.

Přestože se produkce aut v Česku na půl měsíce téměř zastaví, průmysl by to podle odborníků neměl pocítit. Automobilky se na toto období připravily a předzásobily se.

"Letos jsou celozávodní dovolené zhruba ve stejnou dobu jako loni, takže neočekáváme meziroční propad tržeb," vysvětluje analytik Komerční banky Viktor Zeisel. Loni se totiž celozávodní dovolené přesunuly oproti předcházejícímu roku z července na srpen, což v srpnu způsobilo pokles tržeb v odvětví o 5,2 procent oproti roku 2013.

"Průmyslu se daří a hlavní tahoun je ten automobilový. Těží z toho, že firmy zpátky investují do kapitálu a jsou tak velké prodeje aut. Růst vidíme hlavně v prodeji domácím, tam je to markantní v oblasti osobních automobilů, které se v Česku vyrábí a prodávají. Když se podíváme na celkový prodej aut, tak letos v červnu to bylo 50 284, zatímco loni v červnu to bylo jenom 41 tisíc, což je skoro 20 procent nárůst," vysvětluje Zeisel s tím, že i poptávka z Evropy je zatím silná.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist