Provozovatel nákladního přístavu v Hamburku snížil odhad objemu kontejnerové přepravy v přístavu pro letošní rok. Důvodem je zpomalení růstu v Číně a propad obchodu s Ruskem. Přístav nyní očekává pokles objemu přepravy o sedm procent místo růstu o tři procenta. Hamburský přístav je centrem obchodu pro země střední a východní Evropy.

Přístav přitom původně čekal, že se mu letos podaří vůbec poprvé překonat v objemu přepravy hranici deseti milionů TEU, což je jednotka pro objem kontejnerové přepravy odpovídající jednomu dvacetistopému kontejneru. Podle nového odhadu by objem přepravy měl činit devět milionů TEU.

V prvním pololetí objem přepravy v přístavu klesl o sedm procent na 4,5 milionu TEU. Dodávky z Číny a do této asijské země se snížily o 11 procent a objem přepravy s Ruskem o více než třetinu.

Čína je největším obchodním partnerem hamburského přístavu. Loni celkový objem přepravy s Čínou činil téměř tři miliony TEU. Druhé je Rusko se 660 tisíci TEU, napsala agentura Reuters.

HNBYZNYS NA FACEBOOKU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin najdete také na Facebooku.

Tempo růstu čínské ekonomiky výrazně oslabuje a očekává se, že by již brzy poprvé pod počátku roku 2009 mohlo klesnout pod sedm procent. Na zahraniční obchod má dopad také posilování jüanu vůči euru, které zdražuje čínské zboží pro evropské spotřebitele.

Na obchod s Ruskem pak mají negativní dopad hlavně sankce uvalené vůči Rusku kvůli ukrajinské krizi. Rusko v reakci na to zakázalo dovoz potravin z Evropy. Obchod s Ruskem ovlivňuje také slabý rubl, pokles cen ropy a hospodářská recese v Rusku.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist