Nejrozšířenějším zaměstnaneckým benefitem zůstává v Česku mobilní telefon. K soukromým účelům jej mohou využívat lidé v 88 procentech tuzemských firem.
Byznysovou rubriku Hospodářských novin najdete také na Facebooku.
Druhou nejčastější zaměstnaneckou výhodou je příspěvek na vzdělávání. Ten poskytuje 83 procent společností v Česku. K dalším nejrozšířenějším benefitům patří nápoje na pracovišti, lékařské prohlídky a příspěvek na penzijní připojištění. Všechny tyto benefity nabízejí zhruba tři ze čtyř firem.
Vyplývá to z průzkumu mezi 110 tuzemskými zaměstnavateli ze všech krajů, odvětví i velikostí, který uskutečnila NN pojišťovna se Svazem průmyslu a dopravy.
Víc benefitů díky růstu
V průměru poskytují české firmy dvanáct benefitů, tedy o dva více než loni. "Malé firmy do padesáti zaměstnanců poskytují průměrně devět zaměstnaneckých výhod, podniky nad 250 zaměstnanců až třináct," upřesňuje generální ředitel obchodu NN pojišťovny a penzijní společnosti Tomáš Nidetzký.
Podle autorů průzkumu za větší počet benefitů zaměstnanci vděčí hlavně oživení české ekonomiky, díky kterému mohou být podniky benevolentnější.
"Dobrou zprávou je, že zlepšující se kondice našich firem se projevuje u řady z nich potřebou přijímat nové pracovníky a udržet si je jak zvyšováním mezd, tak i benefity," hodnotí výsledek viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Radek Špicar.
O tom, že se jim v tomto roce daří lépe, bylo letos přesvědčeno 39 procent dotázaných firem.
Stále více firem myslí na budoucnost
Jak ukázal průzkum, ve srovnání s předchozími lety přibývá takzvaných dlouhodobých benefitů – tedy těch, ze kterých nemá zaměstnanec prospěch jen jednorázově. Naopak popularita věcných benefitů klesá. Například stravenky loni poskytovalo 74 procent firem a jednalo se o pátý nejrozšířenější benefit, zatímco letos to bylo 72 procent. Podobně došlo k poklesu u věcných odměn či různých poukázek.
"Tyto benefity mají pouze krátkodobou hodnotu a jsou do značné míry vnímány zaměstnanci jako samozřejmost. Dnes je trendem ukázat lidem, že zaměstnavateli na nich záleží a že myslí i na jejich budoucnost," vysvětluje Špicar.
Za poslední rok se nejvíce rozšířily příspěvky na životní pojištění, které nabízí o jedenáct procentních bodů firem více než loni. Celkově jej tak mohli zaměstnanci využívat u šedesáti procent firem. Druhý největší nárůst zaznamenaly příspěvky na penzi, a to o devět procent.
Dalším dlouhodobým benefitem, který získává na oblibě, jsou příspěvky na vzdělávání, především na výuku jazyků. Aktuálně nabízí 84 procent firem výuku angličtiny, 44 procent firem němčinu a čtvrtina ruštinu. Okolo deseti procent respondentů umožňuje zaměstnancům studovat i další jazyky, nejčastěji francouzštinu a španělštinu.
V příštím roce chce nabídku tohoto benefitu rozšířit 11 procent dotázaných firem.
Zaměstnanecké benefity v roce 2015
Typ benefitu | Kolik firem jej poskytuje |
mobilní telefon | 88 % |
vzdělávání | 83 % |
pitný režim | 81 % |
lékařské prohlídky | 77 % |
příspěvek na penzijní připojištění | 77 % |
služební automobil | 73 % |
stravenky | 72 % |
věcné dary, jednorázové odměny | 66 % |
příspěvek na životní pojištění | 60 % |
třináctý plat | 47 % |
kultura | 42 % |
zaměstnanecké půjčky | 40% |
zdraví (např. vitamíny, rehabilitace) | 36 % |
sport | 35 % |
dny volna (tzv. sick day) | 33 % |
očkování proti chřipce | 31 % |
příspěvek na dovolenou | 30 % |
Flexi - poukázky | 24 % |
příspěvek na cestování do zaměstnání | 14 % |
Zdroj: NN a Svaz průmyslu a dopravy
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist