Přes 20 miliard korun na nákup vlaků mohou v příštích osmi letech získat na dotacích od státu a EU dopravci v Česku. V úterý to uvedl deník Mladá fronta Dnes (MfD). Dotace uhradí až sto procent nákladů. Podmínkou ale bude, že vlak bude smět jezdit jen na určité trati, a dopravce tak po uplynutí smlouvy předá vlak svému nástupci.
Podle materiálu, který rozeslalo ministerstvo dopravy do meziresortního připomínkového řízení, se dopravci budou moct ucházet o 20,264 miliardy korun na vlaky pro rychlíkové linky. Většinu peněz, 85 procent, pokryjí evropské fondy a zbytek stát.
Ministerstvo uvádí, že dotace budou směřovat pouze na nákup nových vlaků. Modernizace starších souprav je totiž finančně náročná, a přitom nezvyšuje kvalitu železniční dopravy v očích cestujících tak jako nové vlaky, cituje deník z materiálu úřadu.
Stát podle deníku zatím dotoval nové vlaky jen výjimečně. České dráhy v minulosti sice nakupovaly soupravy pro krajské spoje, ale dotace pokrývaly pouze 40 až 60 procent ceny vlaku.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist