Ať již jde o kvalitu produktů či profesionalitu vystupování, jsou Němci velmi nároční. Vedle dodržování obecně platných standardů je třeba klást důraz na inovace, design i jiné přidané hodnoty. Němci dbají na nejmenší detaily a vše mají pečlivě naplánováno, což se projevuje rovněž u podpisu smluv.
Slovinci platí včas, ale v byznyse jsou ostražití. Lpí na formálnosti - čtěte ZDE
Na jednání s francouzskými partnery vezměte raději tlumočníka - čtěte ZDE
Na jednání s Litevci se vyzbrojte trpělivostí i značkovým oděvem - čtěte ZDE
Nizozemci jsou tvdí obchodníci i věrní partneři. Pozvání na oběd ale nečekejte - čtěte ZDE
Finové jsou rezervovaní, ale s obchodním jednáním v sauně problém nemají - čtěte ZDE
Svou roli v tom hrají podrobně zpracované zákony a interní pravidla. Němci jsou zdatní obchodníci a očekávají vyčerpávající informace. Pokud jím není něco jasné, budou trvat na vysvětlení a doplnění. Samozřejmostí, s níž byste měli počítat, je kvalitně zpracovaný web i propagační materiály. Veškeré tyto aspekty ovlivňují vnímání vašeho postavení na trhu.
První dojem
Druhou šanci udělat první dojem nikdy nedostanete, tím spíše u pečlivých Němců. Na jednání přijďte včas, neboť Němci jsou velmi dochvilní a změny na poslední chvíli vídají velmi neradi. Raději se tak na jednotlivá setkání dostavte s předstihem 5-10 minut.
Představení i rozloučení by mělo předcházet podání ruky a výrazné potřesení. Kultura firemního oblékání je formální a konzervativní. Za neslušné je považováno odkládat sako či kravatu dříve, než tak učiní německý kolega. Němci nepoužívají moc gest a neprojevují emoce na venek, nemají ani velký smysl pro humor nebo jsou rezervovaní, takže na rozdíl od uvolněných Američanů jsou obchodní jednání vedena spíše v seriózním duchu.
V Německu se příliš neuplatňují ani neformální pátky (casual Friday), a když už někdy dojde na situace, při nichž se naši sousedé oblékají neformálně, stále se drží konzervativního a zdrženlivého chování.
Důslednost především
Obchod je brán seriózně a při jednáních jsou Němci vždy profesionální a disciplinovaní. Schůzky se sjednávají s velkým předstihem a je zvykem si dojednat předem program. Němci jsou velmi pragmatičtí - především pak při rozhodování. Proto je důležité zaměřovat argumentaci na tvrdá data a čísla.
Velmi často se témata jednání řeší a dojednávají mimo "jednací stůl" během neformálních hovorů. Na oficiálním jednání se spíš jen stvrdí, co bylo takto dojednáno.
Staňte se naším fanouškem na Facebooku a neunikne Vám žádná novinka na portále ProByznys.info
Pracovní a osobní život mají Němci poměrně striktně oddělený, cesta k tykání bývá zpravidla velmi dlouhá. Velký důraz kladou na vzdělání - vedle vysokoškolských titulů si mimo jiné potrpí na interních školeních a nejrůznějších certifikátech. Během obchodních jednání je často zvykem oslovovat se tituly. V běžné komunikaci nicméně není zvykem lpět na titulech, pokud nejde vyloženě o doktory či právníky.
I přes vysokou vzdělanost se však vyplácí komunikovat s německými partnery jejich rodným jazykem - zejména v případě menších firem či pokud chcete působit důvěryhodněji. Vhodné je také hledat obchodní zástupce, kteří pomohou s rychlejším přístupem na trh.
Němci nemají rádi nejistotu, a tak mohou důležitá obchodní rozhodnutí trvat za běžných okolností poměrně dlouho. Mnohem více než jiné národnosti stále používají písemnou komunikaci, která je velmi formální.
Pár rad závěrem
Němci si potrpí na luxusu a značkových výrobcích, avšak obdarovávání obchodních partnerů není běžnou záležitostí. Ostatně dle zákona by se neměly přijímat dárky dražší než 30 eur. O to spíše se nabízí například pozvání do vyhlášené restaurace. Ani tam bychom neměli zapomínat na to, že jakékoliv neetické chování může znatelně poškodit budoucí jednání.
Základem je zachování korektnosti a zdvořilostního chování k ženám. V Německu panuje vysoká míra rovnoprávnosti, co se týče postavení žen, jež je zakotveno přímo v ústavě. Setkat se s ženou na vedoucí pozici proto není nic překvapivého. Za každých okolností se snažte být struční a věcní a nezapomínejte, že jsou Němci na svou kulturu patřičně hrdí.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.