Členové dozorčí rady Volkswagenu mají obavy z negativního dopadu skandálu kolem falšování údajů o emisích na hodnocení úvěrové spolehlivosti koncernu ratingovými agenturami. Zvažují proto kroky, které by posílily finanční pozici podniku. Nejednali však o žádném prodeji majetku či značek. Agentuře Reuters to řekly zdroje blízké radě.

Podle zdrojů panují obavy, že zhoršení úvěrových ratingů by automobilce zvýšilo náklady na půjčky a narušilo její snahu o obnovení důvěry investorů. Dozorčí rada prý v důsledku těchto obav zvažuje opatření ke snížení nákladů a na podporu přílivu hotovosti. Podle jednoho ze zdrojů firma pravděpodobně přikročí k navýšení kapitálu v případě, že náklady na skandál překročí "kritickou úroveň".

Ratingová agentura Moody's minulý týden zhoršila výhled hodnocení úvěrové spolehlivosti Volkswagenu na negativní, čímž signalizovala možnost snížení ratingu. Skandál kolem emisí podle Moody's ohrožuje pověst i finanční flexibilitu Volkswagenu. Ratingová agentura Fitch pak předpověděla, že skandál ovlivní celý automobilový průmysl.

Ve středu večer o skandálu kolem falšování údajů o emisích několik hodin jednal výkonný výbor dozorčí rady. Podle informací agentury DPA obdržel předběžnou zprávu o interním vyšetřování, ze které vyplývá, že rozhodnutí o instalaci softwaru umožňujícího manipulace s testy emisí padlo již v v letech 2005 a 2006, a to v oddělení pro vývoj motorů v centrále podniku. Stále prý ale není jasné, kdo konkrétně nese za instalaci tohoto softwaru do automobilů zodpovědnost.

Volkswagen minulý týden přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí instaloval zhruba do 11 milionů naftových aut v celém světě. Ministr hospodářství německé spolkové země Dolní Sasko Olaf Lies, jenž je členem dozorčí rady VW, tento týden uvedl, že pracovníci Volkswagenu zodpovědní za skandál postupovali zločinně a musí přijmout osobní zodpovědnost.

Skandál vypukl v pátek 18. září, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) obvinila Volkswagen, že u vozů s naftovými motory používal software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Koncernu za tyto podvody v USA hrozí pokuta až 18 miliard dolarů (téměř 440 miliard korun). Skandál navíc začaly minulý týden vyšetřovat i některé evropské země a na firmu byla podána řada hromadných žalob.

HNBYZNYS NA TWITTERU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Součástí koncernu Volkswagen je rovněž česká Škoda Auto. Ta v pondělí oznámila, že manipulace s emisemi naftových motorů zahrnují zhruba 1,2 milionu vozů s její značkou.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist