Skandál německé automobilky Volkswagen s manipulacemi emisí u naftových vozů zasáhne ve střední a východní Evropě nejvíce českou a maďarskou ekonomiku. Hospodářský růst obou zemí by mohly dopady skandálu snížit v nejhorším případě o 1–1,5 procentního bodu, odhadli analytici Bank of America.
Pro českou ekonomiku by to například mohlo znamenat, že růstové tempo 2,8 procenta, které pro příští rok odhaduje Česká národní banka, by se mohlo zpomalit až na 1,3 procenta.
Stejně tak se podle analytiků banky zhorší i bilance obou zemí na běžném účtu, který odráží zejména bilanci zahraničního obchodu. Ekonomiky střední Evropy podporoval v posledních letech vývoz zboží včetně automobilů do Německa a dalších zemí eurozóny.
Skandál Volkswagenu, který je majitelem největšího českého výrobce automobilů Škoda Auto, by mohl srazit prodej vozů celé skupiny.
"Význam automobilového průmyslu a silné napojení na německé výrobce staví země střední a východní Evropy do pozice, kdy jsou výjimečně zranitelné dopadem případu Volkswagen," uvedli analytici banky podle agentury Bloomberg.
"Česká republika a Maďarsko tím budou zřejmě zasaženy nejvíce," dodali. V Maďarsku skupina vyrábí motory a vozy koncernové značky Audi.
Šéf úřadu maďarského premiéra János Lázár ve čtvrtek připustil, že skandál Volkswagenu sníží v příštích letech příspěvek automobilového průmyslu k ekonomickému růstu země. Vláda proto navrhne "akční plán pro hospodářský růst" a přehodnotí předpoklady ekonomického vývoje v rozpočtu na příští rok.
Byznysovou rubriku Hospodářských novin najdete také na Facebooku.
Dopad skandálu na ekonomiky Polska a Rumunska bude podstatně menší, banka tam očekává snížení růstu o méně než půl procentního bodu.
Přímý dopad na Rusko, kde se skupina Volkswagen podílí na tamní produkci automobilů asi pěti procenty, bude omezený.
V dlouhodobějším pohledu ale může aféra "Dieselgate" snížit evropskou poptávku po vývozu ruské nafty, který od počátku tisíciletí těží z boomu naftových vozů v Evropě, uvedli analytici.
Volkswagen minulý týden přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí instaloval zhruba do 11 milionů naftových aut ve světě, z toho zhruba 1,2 milionu vozů značky Škoda.
Skandál vypukl před dvěma týdny, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) obvinila Volkswagen, že u vozů s naftovými motory používal software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Koncernu za tyto podvody v USA hrozí pokuta až 18 miliard dolarů (téměř 440 miliard korun).
Skandál začaly minulý týden vyšetřovat některé evropské země a na firmu byla podána řada hromadných žalob.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist