Škoda Transportation připravuje žalobu na ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO). Poškozují ji jeho výroky v kauze arbitráže Českých drah (ČD) a plzeňského podniku, řekl v pátek generální ředitel skupiny Škoda Transportation Tomáš Ignačák. Ministr prohlásil, že se žaloby neobává.
ČD vedou se Škodou dlouhodobý spor o cenu dodávky 20 lokomotiv. Rozhodčí soud při Hospodářské a Agrární komoře počátkem týdne určil, že dráhy mají doplatit 468 milionů korun ke kupní ceně a 760 milionů korun jako inflační navýšení. ČD proti tomu podaly žalobu.
Ťok vyzval ČD, aby Škodě více než 1,2 miliardy korun neplatily. Výsledek prohrané arbitráže označil za tunelování drah v přímém přenosu. Dále uvedl, že je velmi zvláštní, když místopředseda rozhodčího soudu vlastní právní kancelář, která zastupuje Škodu. Ministerstvo dopravy už podalo žalobu proti verdiktu arbitrážního soudu.
Podle Škody nejsou Ťokovy výroky ničím podložené. Považuje je za šikanózní a vzhledem k tomu, že prý výrazně poškozují její dobré jméno, připravuje žalobu na jeho ochranu.
"Je to velmi nešťastná situace. Ministr jen odvádí mediální pozornost od problémů jeho resortu, jako jsou mýto, registr vozidel a řada dalších. Jeho výroky nejsou ničím podložené. Obviňuje českou firmu se 150letou tradicí, která zaměstnává 5000 lidí a platí daně v České republice," řekl Ignačák.
%insert_attachment[59500830] priloha.html%
Škoda podle něj nemá jinou možnost než podat žalobu. "Jsme osočováni a napadáni a přitom nám od prvopočátku nešlo o nic jiného než doplatit dlužnou částku, kterou nám ČD zadržovaly a na kterou ze smlouvy máme nárok," uvedl.
Ministr dopravy Dan Ťok se žaloby ze strany Škoda Transportation neobává. "Naopak, jsem rád, že se tímto případem bude zabývat policie," řekl v pátek po jednání vlády. Doufá rovněž, že se policie bude zabývat šíře i fungováním rozhodčího soudu.
"Nenechám se nějakými žalobami zastrašit. Škoda Transportation by měla spíše transparentně vysvětlit, komu peníze z předražených lokomotiv putují, a kdo se tedy skrývá za kyperskou společností CEIL (Central Europe Industries) LTD, která je jediným akcionářem podniku. Tím by určitě svou pověst zlepšila. Já ji rozhodně říkáním pravdy poškodit už nemůžu," uvedl později Ťok v tiskové zprávě.
Škodovka vítá, že byl spor s ČD po letech ukončen. Podle Ignačáka nikdy nedávala přednost arbitráži, ale hledala mimosoudní dohody s ČD. Pokusů bylo několik, hlavně loni. "V červenci jsme byli velmi blízko dohodě. Byla postavená na tom, že náklady ČD budou pouze 250 milionů korun. Bohužel, tehdejší vedení ČD s dohodou neuspělo v dozorčí radě kvůli stanovisku ministerstva dopravy. Dohoda se zamítla, z čehož pak vznikla pro ČD současná ztráta 860 milionů korun," řekl.
V roce 2010 vedení ČD na doporučení právníků rozhodlo o zadržování plateb Škodě. "Od roku 2010 do včerejška (čtvrtka) nám zadržovali část kupní ceny. Smlouva jasně hovoří o tom, že pokud je kupující ve zpoždění, tak má prodávající nárok na posun termínu," řekl ředitel.
Smlouvu s ČD podepsala Škoda v roce 2004. O rok později se začaly připravovat nové evropské technické normy, které měly vliv na konstrukci a výrobu lokomotivy. "Normy byly vydány až v roce 2008 a bylo nutné je do výroby zapracovat," řekl Ignačák. Díky velkému nasazení techniků lokomotiva vyjela do provozu v roce 2010 v nákladní dopravě a v roce 2011 v osobní. "Spolupráce s ČD si velmi vážíme. Po celou naší historii funguje velmi dobře," dodal.
České dráhy si u Škody objednaly 20 elektrických lokomotiv za 2,5 miliardy korun.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist