V Česku se letos daří výrobě i prodeji autobusů. Od ledna do konce října se jejich prodej zvýšil o 37 procent na 954 vozidel. Nejprodávanější je domácí značka SOR. Vyplývá to z informací Svazu dovozců automobilů.

V úterý začal na holešovickém výstavišti v Praze 5. středoevropský veletrh autobusů, hromadné dopravy, garážové a servisní techniky Czechbus, kterého se účastní všichni velcí dodavatelé autobusů a související techniky pro český trh.

SOR prodal za deset měsíců 278 autobusů, následuje další tuzemský výrobce Iveco s prodejem 232 vozidel a třetí je Solaris, který v Česku prodal 110 autobusů. Téměř 47 prodejů tvoří městské autobusy, 31 procent linkové a 17 procent dálkové.

Společnost Iveco z Vysokého Mýta očekává, že její letošní produkce autobusů bude zhruba stejná jako loni, kdy firma vyrobila 3 288 vozů. Podle statistik Sdružení automobilového průmyslu za deset měsíců letošního roku Iveco vyrobilo 3 064 vozidel, což je meziročně o pětinu víc. Vysokomýtský závod je největším výrobcem pro Iveco Bus, autobusy vyváží hlavně do západní Evropy. Důležitou exportní zemí je pro Iveco Francie. Menší podíl produkce uplatňuje i v tuzemsku.

Úspěšné období zažívá i plzeňská Škoda Electric, jeden z největších světových výrobců trolejbusů, která loni a letos vyrobila a prodala nejvíce vozů za svou historii. Pomohly jí zejména dotace Evropské unie, za které nakupují ekologická vozidla evropská města například v Bulharsku, Pobaltí, v ČR a na Slovensku. Loni podnik vyrobil a prodal 298 trolejbusů, letos by to mělo být 270 až 280 trolejbusů, řekl generální ředitel Jaromír Šilhánek. Na příští rok bude objednávek méně zejména kvůli tomu, že se bude teprve rozbíhat nové dotační období EU. "Když se dostaneme nad 150, tak budeme rádi," řekl ředitel. Rok 2017 by už měl být výrazně lepší.

K dobrým zprávám se přidává i ostravská firma Ekova Electric, která letos vyvinula vlastní elektrický autobus. Předseda představenstva Radoslav Hanzelka uvedl, že firma dodá prvních pět vozidel do Švédska. Dále se pochlubil, že před podpisem je smlouva s dalším zákazníkem na dodávku dalších pěti vozidel.

"Vozidla pro Švédsko jsou v provedení severském, čili takovém pro naše podmínky atypickém. Kvůli drsnějším klimatickým podmínkám je podstatně změněna izolace střechy, podlahy, jsou tam zdvojená okna a podobně," řekl Hanzelka.

%insert_attachment[59500830] priloha.html%

Tuzemská výroba autobusů se do konce října meziročně zvýšila o 22 procent 3650 vozů. Nejvíce vyrobilo Iveco, které rostlo o 20 procent na 3064 autobusů, a druhý SOR zvýšil produkci o 35 procent na 552 vozidel. Opavský výrobce KH Motor naopak snížil výrobu o pětinu na 34 autobusů.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist