Americký řetězec rychlého občerstvení McDonald’s zaznamenal vůbec nejlepší čtvrtletní výsledky za poslední téměř čtyři roky. Firmě pomohly především lepší tržby v Číně a také v USA, kde McDonald’s zavedl snídaňové menu po celý den.
Celosvětové tržby z restaurací, které existují alespoň jeden rok, ve čtvrtém čtvrtletí 2015 vzrostly o pět procent. A to je mnohem silnější růst, než čekal trh. Například analytici agentury Bloomberg odhadovali, že stoupnou pouze zhruba o tři procenta.
Loni v březnu se funkce výkonného ředitele McDonald’s ujal Steve Easterbrook, který začal pracovat pro řetězec už v roce 1993. Podnik převzal v době, kdy mu klesaly tržby i na klíčovém domácím trhu.
V posledních letech se symbol globálního rychlého občerstvení právě na americkém trhu potýká s poklesem poptávky. Roste konkurence dalších fastfoodových řetězců, jako jsou například Chipotle Mexican Grill nebo také Subway.
Američané, sužovaní epidemií obezity a cukrovky, se pak od tradičních hamburgerů, koly a hranolků raději uchylují ke zdravějším a lehčím alternativám.
I proto se Easterbrook coby nový šéf zaměřil na obrodu společnosti. Přijal celou řadu kroků, které by měly vrátit zákazníky zpět do restaurací tohoto fastfoodového řetězce. Omezil využívání antibiotik v chovech kuřat, která firma nakupuje. Zjednodušil také menu, které mnozí zákazníci dříve považovali za příliš komplikované.
A nejen to, Easterbrook také stojí za jednou z největších změn za poslední léta – ve Spojených státech zavedl celodenní snídaňovou nabídku. Díky tomu meziročně vzrostly tržby v USA o 5,7 procenta.
McDonald’s na cestě k obratu
Easterbrookova snaha se prozatím vyplácí. Vedle zmíněných tržeb vzrostl také zisk, a to o deset procent na 1,21 miliardy dolarů (30,1 miliardy korun), tedy na 1,31 dolaru na akcii. V tomto případě experti odhadovali, že dosáhne "jen" na 1,23 dolaru na akcii.
Byznysovou rubriku Hospodářských novin najdete také na Twitteru.
"Vypadá to, že jsou na cestě k obratu," komentovala čtvrtletní výsledky analytička agentury Bloomberg Jennifer Bartashusová s tím, že velkou zásluhu na tom mělo právě snídaňové menu servírované po celý den. Podle ní ale není jasné, zda právě snídaně potáhnou americké spotřebitele i v budoucnu. "Opravdovou otázkou je, zda snídaňová nabídka bude mít trvalý pozitivní vliv," dodala.
Na druhou stranu, McDonald’s, podobně jako například kavárenský řetězec Starbucks označil Francii za "slabinu". Tržby v této nejpopulárnější turistické destinaci na světě zasáhly teroristické útoky na redakci satirického týdeníku Charlie Hebdo a poté v Paříži 13. listopadu.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist