Maloobchodní tržby - bez prodeje aut - v prosinci meziročně vzrostly o 5,5 procenta. Bez očištění o vliv pracovních dní, kterých bylo o jeden více než před rokem, se tržby zvýšily dokonce o 6,7 procenta. Ve srovnání s listopadem stouply o 0,6 procenta.
Nová data Českého statistického úřadu (ČSÚ) zároveň ukazují, že domácnosti letos utrácely nejvíce od roku 2008. Za celý rok se tržby v tuzemském maloobchodě zvýšily o 5,9 procenta.
Maloobchodní tržby v listopadu zrychlily růst na 6,8 procenta. Dařilo se hlavně e-shopům - čtěte ZDE
Za prodej pohonných hmot utržili obchodníci v posledním měsíci loňského roku meziročně o 12,5 procenta více.
"Na spotřebitele má pozitivní vliv pokles cen u benzinových pump, a proto jsou motoristé ochotní více jezdit, více tankovat. V současnosti to vypadá, že ceny by neměly růst, a tak pozitivní impulz ještě chvíli vydrží," říká analytik společnosti Home Credit Michal Kozub.
Za prodej nepotravinářského zboží dali spotřebitelé v prosinci o 6,5 procenta více a tržby za prodej potravin se zvýšily o 5,5 procenta.
Podle hlavního ekonoma ING Bank Jakuba Seidlera utrácejí Češi víc hlavně díky příznivému vývoji na trhu práce. Nezaměstnanost po celý rok klesala a na konci roku byla dokonce nejnižší v Evropské unii. Zároveň přibývá firem, které zaměstnancům zvyšují mzdy.
"Spolu s nízkou inflací to znamenalo další zlepšení finanční situace domácností. Nemluvě o levných pohonných hmotách," souhlasí ekonom ČSOB Petr Dufek.
Rekordní Vánoce
Nejvýrazněji opět rostly nákupy přes internet - tržby v prosinci stouply o 16,7 procenta, za celý rok 2015 o 19,7 procenta. "V porovnání s rokem 2010 se tedy více než zdvojnásobily," zdůrazňuje ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ Marie Boušková.
Za farmaceutické, zdravotnické a kosmetické zboží dali Češi v prosinci meziročně o sedm procent více, za výrobky pro domácnost o 5,8 procenta více, oděvy a obuv o 5,3 procenta a za počítačové nebo komunikační zařízení o 3,8 procenta více.
"Můžeme mluvit o rekordních Vánocích pro velkou část tuzemského maloobchodu, zvláště pak pro internetové obchody, prodejce elektroniky či vybavení domácností," shrnuje Dufek.
Tržby za prodej a opravy motorových vozidel, které statistici evidují samostatně, se ve srovnání s loňským rokem po očištění o kalendářní vlivy zvýšily o 10,8 procenta. Neočištěné tržby se zvýšily meziročně o 14,3 procenta, přitom za prodej motorových vozidel včetně náhradních dílů vzrostly o 15,7 procenta a za opravy o 9,5 procenta.
Vývoj tržeb maloobchodu v loňském roce (%) |
Zdroj: ČSÚ |
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist