Kdyby si Češi mohli vybrat, kde reklamu nechtějí, nesměla by jim do televize ani do schránek. Naopak prostor pro ni mají firmy v místě prodeje, kde vadí jen asi pětině Čechů. Ukazuje to nový průzkum Postoje české veřejnosti k reklamě agentury ppm factum, která se dotazovala tisícovky osob starších 15 let.
Přestože pocit přesycenosti klasickou reklamou se v posledních letech drží na podobné úrovni, ve srovnání se začátkem 90. let vzrostl prakticky u všech médií. Reklamy v komerčních televizích, které přerušují televizní pořady, vadí 86 procentům české populace. Jako naléhavý problém to dokonce vidí 57 procent lidí.
Reklama na internetu obtěžuje 51 procent Čechů a reklamou na sociálních sítích je přesyceno 36 procent lidí. Venkovní plakáty a billboardy vadí 46 procentům lidí v Česku.
Celkem 56 procent Čechů obtěžují letáky v poště, což potvrzuje i zvyšující se počet oznámení "nevhazovat reklamu" na poštovních schránkách, uvádí průzkum.
Přidejte ochutnávky
Největší prostor pro reklamu tedy stále zůstává přímo na místě prodeje. Například u ochutnávek si třetina populace dokonce přeje jejich navýšení.
"To, že informace z reklamy pomáhá při nákupním rozhodování, uvádí 44 procent populace, častěji jsou to ženy, mladší lidé, lidé s vyššími příjmy, obyvatelé menších měst a častí uživatelé internetu," uvádí prezidentka České marketingové společnosti Jitka Vysekalová. "Ve srovnání s minulým rokem se deklarovaná pomoc informací z reklamy téměř nezměnila, významněji poklesl pouze podíl respondentů, kteří tvrdí, že jim reklamy vůbec nepomáhají," dodává Vysekalová.
Lidem podle průzkumu stále vadí, že reklama manipuluje s lidmi a podporuje konzum. Zároveň ji ale vnímají jako součást moderního života a uznávají její nezbytnost pro tržní ekonomiku a existenci médií.
Česká veřejnost je také obecně tolerantní v postoji k sexualitě a erotickým motivům v reklamě. "Krajní postoje, vyžadující zákaz takové reklamy, zaujímá jen osm procent dotázaných. Po celou dobu našeho výzkumu nepřekročil tento postoj 10 procent. Část populace vyjadřuje negativní postoj k takovým reklamám, ale nevyžaduje jejich zákaz," uvádí Vysekalová.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist