Dozorčí rada a představenstvo německé automobilové skupiny Volkswagen se v úterý večer v zásadě dohodly na krocích k podstatnému snížení odměn nejvyšších manažerů.  Informace ve středu potvrdila sama automobilka a premiér spolkové země Dolní Sasko Stephan Weil. Ten přivítal rozhodnutí šéfa dozorčí rady Hanse Dietera Pötsche přijmout zkrácení pohyblivé složky svého platu.

"Velmi tento krok pana Pötsche vítám," řekl Weil v zemském parlamentu v Hannoveru. Dodal, že takový "jasný signál" ohledně odměn byl nezbytný.

Odměny pro vysoké manažery se staly jablkem sváru mezi automobilkou a firemními odbory, které poukazují na nutnost šetřit s ohledem na budoucí výdaje spojené se skandálem kolem měření emisí. K požadavkům na výrazné snížení odměn se připojilo i Dolní Sasko, které je druhým největším akcionářem Volkswagenu.

Generální ředitel Volkswagenu Matthias Müller navrhl odměny snížit asi o třetinu, někteří členové představenstva ale trvali na plné výplatě podle uzavřených smluv. V roce 2014 si devět nejvyšších manažerů Volkswagenu vydělalo celkem zhruba 70 milionů eur (1,9 miliardy korun), z toho 54 milionů eur  (1,4 miliardy korun) činila pohyblivá složka. Bylo to téměř dvakrát více, než co loni vyplatila nejvyšším manažerům jiná německá automobilka Daimler.

Volkswagen uvedl, že dozorčí rada a představenstvo se shodly, že ve věci manažerských platů je vzhledem k současné situaci automobilky nutné "vyslat signál". Dodal, že na schůzce obou orgánů se diskutovala o různých možnostech, které povedou k "výraznému snížení pohyblivé složky platu". Součástí plánu je i snížení odměny šéfa dozorčí rady na jeho vlastní přání, sdělil Volkswagen podle agentury Reuters.

Firma uvedla, že rozhodnutí v otázce manažerských platů padne na nadcházejícím zasedání dozorčí rady. Podrobnosti budou zveřejněny spolu s výroční zprávou o hospodaření Volkswagenu 28. dubna.

Volkswagen loni v září po odhaleních v USA přiznal, že do zhruba 11 milionů vozů s naftovým motorem instaloval software, který umožňuje při testování skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Americké ministerstvo spravedlnosti počátkem letošního roku podalo naVolkswagen kvůli skandálu civilní žalobu a firma čelí řadě dalších žalob a vyšetřování.

Loni si skupina odložila stranou na krytí nákladů spojených se skandálem 6,7 miliardy eur (181 miliard korun). Všeobecně se ale soudí, že bude potřebovat mnohem více hotovosti

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist