Téměř čtvrtina ojetých aut na českém trhu měla změněný rok výroby, aby vypadala mladší a dala se prodat dráž. Průměrně byly tyto vozy omlazené o 1,6 roku. Uvedla to společnost Cebia, která se zabývá ověřováním původu vozidel.
Podíl omlazených vozidel letos vzrostl, uvedla firma. "Příčina je pravděpodobně ve zvýšení počtu dovážených vozidel, u nichž se často padělá rok uvedení do provozu před jejich registrací na referátu dopravy jednoduchým falšováním původního zahraničního technického průkazu," uvedl mluvčí Cebie Jan Dryák.
Podíl vozidel se stočeným tachometrem se na trhu dlouhodobě pohybuje kolem 40 procent. Průměrný udávaný stav tachometru byl na počátku tohoto roku 152 tisíc km. Vzhledem k tomu, že dvě pětiny vozidel byly průměrně stočeny o 100 tisíc kilometrů, lze podle Dryáka dopočítat skutečný průměrný stav najetých kilometrů u prodávaných vozidel na 192 tisíc km.
Letos v únoru Cebia uvedla, že podvodníci nejčastěji stáčejí tachometr u vozů Škoda Octavia, Fabia a Volkswagen Passat. Zájemce o koupi některé z těchto ojetin v Česku tak má nejméně 45procentní pravděpodobnost, že vůz bude mít uměle snížený počet ujetých kilometrů, u Octavie je tato pravděpodobnost dokonce 49 procent, varovala tehdy firma.
Prodej ojetých osobních aut na českém trhu loni vzrostl o šest procent na 660 tisíc vozů. Z toho 509 tisíc aut bylo koupeno v tuzemsku a zbytek tvořil individuální dovoz.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist