Přeprava nákladu v České republice loni vzrostla o desetinu a byla nejvyšší za osm let. Přepraveno bylo 594,8 milionu tun nákladu, z toho téměř tři čtvrtiny po silnicích, na železnici připadla zhruba šestina. Silniční přeprava tak stoupla výrazněji než železniční, dařilo se však i přesunu nákladu po vodě. Letadlem putovalo zhruba stejné množství nákladu jako předloni. Vyplývá to z čísel, která tento týden zveřejnil Český statistický úřad.

Náklad přepravený po silnicích i po železnici se v předchozích třech letech každoročně zvyšoval, až se loni vrátil nad úroveň roku 2008. Zatímco v silniční dopravě dominuje vnitrostátní přeprava s 85procentním podílem, na železnici je situace opačná. Po kolejích se věci přepravují převážně do zahraničí, i když převaha není výrazná. Mezinárodní přeprava si ukrajuje 57procentní podíl.

V loňském roce výrazně vzrostla především silniční přeprava, množství přepravených věcí se meziročně zvýšilo o 13 procent. Po železnici bylo přepraveno o 6,4 procenta více nákladu než předloni a po vodě přeprava vzrostla o čtyři procenta na 1,85 milionu tun. Letecká přeprava loni téměř stagnovala, z celkového objemu 58,4 milionu tun nákladu putovalo téměř veškeré zboží přes hranice. Do zahraničí odletělo 55 procent přepraveného objemu, naopak v tuzemsku přistálo 45 procent. 

 Výkon železniční nákladní dopravy v tunokilometrech byl loni vyšší o 4,65 procenta. Zhruba dvě třetiny přepravních výkonů představovala mezinárodní doprava, jejíž růst byl téměř desetinový. Výkon vnitrostátní dopravy po železnici naproti tomu klesl o 2,5 procenta.

V rámci mezinárodní železniční nákladní dopravy byl růst vývozu i dovozu výraznější při hodnocení přepravního výkonu v tunokilometrech než při hodnocení hmotnosti přepravených věcí. Naopak hmotnost přepravených věcí v rámci tranzitní přepravy přes území ČR loni klesla o půl procenta na 8,88 milionu tun, předloňských 8,93 milionu tun byl ovšem rekord. 

 Výhodou dopravy nákladů po silnici v porovnání s přepravou po železnici je flexibilita a rychlost. Hmotnost přepraveného zboží po silnici se loni zvýšila o 13 procent, výkony ale rostly o 5,75 procenta. Průměrná přepravní vzdálenost se loni zkrátila o devět kilometrů na 130,9 kilometru. Za tím stojí především zkrácení přepravní vzdálenosti mezinárodní přepravy o 16 kilometrů na průměrných 584 kilometrů.

Naopak ve vnitrostání přepravě se trasa prodloužila o 4,3 kilometru na 56,2 kilometru. Rozdílně se vyvíjela vnitrostátní a mezinárodní silniční doprava. Zatímco výkon vnitrostátní silniční nákladní dopravy vzrostl o čtvrtinu, mezinárodní o tři procenta klesla.