Přeprava nákladu v České republice loni vzrostla o desetinu a byla nejvyšší za osm let. Přepraveno bylo 594,8 milionu tun nákladu, z toho téměř tři čtvrtiny po silnicích, na železnici připadla zhruba šestina. Silniční přeprava tak stoupla výrazněji než železniční, dařilo se však i přesunu nákladu po vodě. Letadlem putovalo zhruba stejné množství nákladu jako předloni. Vyplývá to z čísel, která tento týden zveřejnil Český statistický úřad.
Náklad přepravený po silnicích i po železnici se v předchozích třech letech každoročně zvyšoval, až se loni vrátil nad úroveň roku 2008. Zatímco v silniční dopravě dominuje vnitrostátní přeprava s 85procentním podílem, na železnici je situace opačná. Po kolejích se věci přepravují převážně do zahraničí, i když převaha není výrazná. Mezinárodní přeprava si ukrajuje 57procentní podíl.
V loňském roce výrazně vzrostla především silniční přeprava, množství přepravených věcí se meziročně zvýšilo o 13 procent. Po železnici bylo přepraveno o 6,4 procenta více nákladu než předloni a po vodě přeprava vzrostla o čtyři procenta na 1,85 milionu tun. Letecká přeprava loni téměř stagnovala, z celkového objemu 58,4 milionu tun nákladu putovalo téměř veškeré zboží přes hranice. Do zahraničí odletělo 55 procent přepraveného objemu, naopak v tuzemsku přistálo 45 procent.
Spediční firmy ohrožují "fantomoví" dopravci. Mají jediný cíl: s kamiony a zbožím zmizet - čtěte ZDE
Výkon železniční nákladní dopravy v tunokilometrech byl loni vyšší o 4,65 procenta. Zhruba dvě třetiny přepravních výkonů představovala mezinárodní doprava, jejíž růst byl téměř desetinový. Výkon vnitrostátní dopravy po železnici naproti tomu klesl o 2,5 procenta.
V rámci mezinárodní železniční nákladní dopravy byl růst vývozu i dovozu výraznější při hodnocení přepravního výkonu v tunokilometrech než při hodnocení hmotnosti přepravených věcí. Naopak hmotnost přepravených věcí v rámci tranzitní přepravy přes území ČR loni klesla o půl procenta na 8,88 milionu tun, předloňských 8,93 milionu tun byl ovšem rekord.
Výhodou dopravy nákladů po silnici v porovnání s přepravou po železnici je flexibilita a rychlost. Hmotnost přepraveného zboží po silnici se loni zvýšila o 13 procent, výkony ale rostly o 5,75 procenta. Průměrná přepravní vzdálenost se loni zkrátila o devět kilometrů na 130,9 kilometru. Za tím stojí především zkrácení přepravní vzdálenosti mezinárodní přepravy o 16 kilometrů na průměrných 584 kilometrů.
Naopak ve vnitrostání přepravě se trasa prodloužila o 4,3 kilometru na 56,2 kilometru. Rozdílně se vyvíjela vnitrostátní a mezinárodní silniční doprava. Zatímco výkon vnitrostátní silniční nákladní dopravy vzrostl o čtvrtinu, mezinárodní o tři procenta klesla.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist