Jižní Korea obvinila japonskou automobilku Nissan Motor z toho, že podobně jako německý Volkswagen u naftových verzí svého modelu Qashqai použila zařízení pro obcházení emisních testů. Jihokorejské ministerstvo životního prostředí v pondělí sdělilo, že firmu potrestá pokutou a dá podnět k trestnímu stíhání šéfa její korejské divize. Nissan manipulace s testy emisí oxidů dusíku popírá.

Ministerstvo hodlá dát Nissanu pokutu 330 milionů wonů (6,7 milionu korun) a nařídí stažení všech 814 naftových vozů Qashqai, které se dosud v zemi prodaly. Korea nařídila testy u 20 modelů naftových vozů v listopadu po zjištění, že Volkswagen manipuloval s výsledky testů dusíkových emisí. Podle úřadu obsahuje i naftový Qashqai software, který zapíná systém kontroly emisí ve chvíli, když pozná, že se emise měří. Nissan to však popírá.

"Nissan nikdy nelegálně nemanipuloval s žádnými vozy, které vyrobil, a nepoužil u nich žádné takové zařízení," uvedla automobilka podle agentury Reuters. Firma dodala, že nález jihokorejských úřadů se zcela liší od zjištění úřadů v Evropské unii, které dospěly k závěru, že ve vozech Nissanu se žádná zařízení pro manipulace s emisemi nenacházejí.

Volkswagen loni přiznal, že do vozů s naftovými motory instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Po celém světě se aféra týká zhruba 11 milionů naftových aut. Volkswagen v loňském roce kvůli nákladům spojeným se skandálem prodělal 1,6 miliardy eur (přes 43 miliard korun), což představuje nejvyšší celoroční ztrátu v jeho historii.

Evropské úřady po aféře Volkswagenu vesměs zjistily, že limity pro emise oxidů dusíku v reálném provozu překračuje většina modelů osobních naftových vozů. Softwarové úpravy zaměřené na obcházení emisních testů se však našly pouze u vozů skupiny Volkswagen, včetně automobilů české Škody Auto.