Na první pohled to nevypadá, že by peněženky lidí v rijádském obchodním centru Centria byly méně plné. Je všední den odpoledne a ženy se zakrytou tváří se procházejí chodbami a přesouvají se mezi obchody jako Dior a Burberry. Ale již nenakupují tak jako loni, říká Muhammad Fahmáví, manažer obchodu Gucci v obchodním centru.
Před rokem prošlo dveřmi jeho obchodu více než 100 zákazníků denně. Když jich je nyní 20, je to dobrý den. Obchody se zhoršily také v blízkém klenotnictví Cartier, píše agentura Bloomberg.
"Lidé se bojí," říká Fahmáví. Důvodem je ekonomické zpomalení, které přinesl prudký pokles cen ropy. "Nechtějí utrácet své peníze."
Příznivěji nevypadá situace ani v jiných obchodních centrech. O nedávném víkendu byly obchody firem Missoni a Valentino v rijádském nákupním centru Al Faisaliah prázdné. V obchodě firmy Swarovski si prohlíželo zboží několik žen.
Tržby z prodeje luxusního zboží na Blízkém východě se loni podle odhadů konzultační společnosti Bain & Co. zvýšily jen o jedno procento na 8,1 miliardy eur (219 miliard korun). Tempo růstu zpomalilo ze čtyř procent v roce 2014. Pětina respondentů v průzkumu uskutečněném v zemích Perského zálivu a zveřejněném minulý měsíc pak uvedla, že snížila výdaje za luxus. O rok dříve to bylo jen 13 procent.
Zpomalení v regionu se přidává k dalším problémům, se kterými se výrobci luxusního zboží nyní potýkají a které snižují jejich tržby, jako slabá poptávka v části Asie, silný dolar a teroristické útoky v Evropě. Podle odhadu svazu italských luxusních firem Fondazione Altagamma zaznamená luxusní sektor v letošním roce růst jen o dvě procenta, což bude druhý nejslabší rok od roku 2009.
Propad cen ropy od června 2014 o více než 50 procent také ovlivnil zahraniční poptávku. Pro zákazníky z Blízkého východu se díky slabému euru stala atraktivnější Evropa, avšak ani zde neutrácejí tak jako v minulosti, upozornila v dubnu společnost LVMH. Podle firmy Global Blue objemy nákupů bez daně, tzv. tax-free, u klientů ze Spojených arabských emirátů, Kataru, Saúdské Arábie a Kuvajtu v březnu stagnovaly, přičemž předtím sedm měsíců za sebou rostly.
Blízký východ ale neztratil veškerý svůj lesk. Firma Yoox Net-a-Porter nedávno souhlasila, že prodá podíl zakladateli dubajské firmy Emaar Properties PJSC, který jí má pomoci při expanzi internetového prodeje značek jako Armani v regionu. V Kataru, který je v přepočtu na hlavu nejbohatší zemí na světě, obyvatelé a občané loni utratili měsíčně v průměru za luxusní zboží a služby 4000 dolarů (96 tisíc korun). V roce 2014 to podle American Express a Mawarid Group bylo 2500 USD.
Prodejce značky Montblanc v dubajském obchodním centru Mauricio Manrique si ale myslí, že současný pokles je pravděpodobně jen dalším výkyvem. Za šest let, co zde pracuje, kdykoliv se zdálo, že prodej slábne, přijeli Rusové a nabrali si kuličková pera nebo peněženky za 460 dolarů (přes 11 tisíc korun). Nicméně Bain & Co. upozorňuje, že kvůli poklesu rublu Blízký východ navštěvuje i méně Rusů ochotných utrácet.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist