Vitální a činorodý Jirka Martišek má tolik aktivit, že se nám do článku všechny nevešly. Vynechali jsme jeho digitální nomádění s přítelkyní a parťačkou Lindou Nezhybovou, stejně jako jeho zájem o neurolingvistické programování. Zato jsme zvládli podrobně probrat Psaní hravě, s kterým bodoval v akceleračního programu Impact Hub 100-day Challenge.

"Jsme ve fázi, kdy produkt prodáváme jednotlivcům, ale už méně třeba školám, s kterými jsou jednání na dlouhé lokte. Obecně nám dost schází obchodní zástupce," začne Jirka a jedním dechem dodává, že budou rádi také za dalšího nadšence vývojáře či kodéra, aby se mohli dál vyvíjet.  

Nápad na Psaní hravě se sice zrodil už v roce 2013, ale stále je co vylepšovat. Jirku inspirovala podobná služba Rozečti.se. Rozečti.se přišlo Jiřímu interaktivní a zábavné, ale více než se čtením měl problém s psaním všemi deseti. A když se porozhlížel po atraktivním výukovém programu, nenašel nic, co by ho lákalo.

Hraj si a u toho piš

"Skoro každý z nás používá denně počítač, málokdo ale píše rychle a správně. Dělali jsme si průzkum a oboje zvládá pouze čtvrtina oslovených. A přitom by si tím tolik úředníků, lékařů či právníků zjednodušila život," nastiňuje svou motivaci Jirka, který nakonec vyvinul vlastní koncept herního programu. Měl prý za to, že projekt nastartuje poměrně hladce, ale nestalo se tak. "Hodně jsem se naučil o tom, jak nevybírat programátory, jak s nimi pracovat i jak si raději nic 'nemalovat'. Za dva roky do uvedení Psaní hravě projekt několikrát skomíral. Ale nevzdal jsem se. Je to srdcovka, která mi za to stojí."

V březnu 2015 přišla za Jirkou přítelkyně Linda, která ho vytrhla z nečinnosti. Zeptala se ho, co chybí k dokončení a spuštění programu. "Na moje výmluvy jen odvětila: 'Tak to dodělej.'," vzpomíná dnes s úsměvem Jirka. Hned po prvních třech týdnech od spuštění měli 2000 odehraných her. V červnu 2015 pokročili na pětinásobek.

Poměrně hladce pak postoupili do výběru týmů pro první běh akceleračního programu 100-day Challenge. "Všichni kolem mě psaní všemi deseti řeší a konkurence nenabízí nikterak zábavné učení. Byl jsem přesvědčen, že když to uděláme opravdu dobře, lidé za náš kurz zaplatí," vzpomíná Jirka. Poptávka tu byla.

Akcelerační obrátky

Když s Psaním Hravě v červnu 2015 nastoupili do programu Impact Hub 100-day Challenge, první měsíc se věnovali především designu služeb, návrhu řešení, testování a zákaznickému průzkumu. Nápomocnou jim byla metodika Human Centred Design, v které je vzdělávala Leona Dolečková z IdeaSense. V dalších dvou měsících aplikovali, co se dozvěděli, učili se prezentovat a "prodat se".  "Největším přínosem byl asi ten tlak. Museli jsme opravdu makat. Nakoplo nás to," vypráví Jirka a dodává: "Jak se to říká? Když něco děláte, nedělejte to jenom lépe, dělejte to desetkrát lépe. Tak jsme se snažili desetkrát."

Věřil v Komenského "školu hrou" i v to, že lidé hravou verzi ochotněji dokončí a nepřeruší. Rozvíjel tedy spíše herní prostředí, metodiku neměnil. Písmenka se učíte jako v jiných programech v logickém sledu tak, aby se co nejrychleji zafixovala do svalové paměti prstů. Zároveň se ale můžete předhánět a porovnávat s přáteli, počítat si hvězdičky nebo zachraňovat životy.

Rychlost je i o přesnosti

S programem má tým další smělé plány. V rozšířené verzi by se mělo vyučovat znakům, které se do základní podoby hry nevešly (např. závorky a speciální znaménka). Zároveň by se měla objevit také cvičení na zpřesnění nebo zrychlení psaní všemi deseti. "Když někdo dokončí základní část, píše většinou rychlostí minimálně 200 úhozů za minutu. To zvládají i někteří, kteří píší pouze dvěma prsty. Ti se ale musí dívat na klávesnici, což je velmi limituje. Pokud ale píšeš dobře všemi deseti a zároveň vycvičíš svou přesnost, můžeš se dostat třeba na dvojnásobek úhozů," popisuje Jirka z vlastní zkušenosti.

Ideou projektu je pomoci co největšímu počtu lidí. Zákazníky jsou individuální uživatelé internetu a pár firem. Těm nabízí Psaní hravě doprovodnou administraci, kde je vidět, jak se zaměstnanci zlepšili. "Měli jsme tu majitele firmy, který pořídil výukový program všem svým zaměstnancům a motivoval je i finanční odměnou, pokud program úspěšně dokončí. Ví totiž, že platí každou jejich hodinu, takže uspořený čas mu vložené peníze vynahradí," říká Jirka, který vychází z reálně naměřených čísel.

Základní gramotnost

Schopnost psát rychle všemi deseti je ale stejně tak užitečná zaměstnanci, který se třeba rychleji vypořádá s e-maily, jako studentům. Těm tato dovednost může pomoci i na trhu práce, což se ale zatím neodrazilo na státem daných osnovách. Psaní hravě si na toto téma na školách iniciovalo vlastní zajímavý průzkum. "Podle průběžných výsledků z našeho dotazníku mezi učiteli základních a středních škol si 95 procent učitelů myslí, že by se psaní všemi deseti mělo ve školách vyučovat. Ve skutečnosti však pravidelná výuka v současné době probíhá jen ve třetině dotazovaných školách."

Přitom učení prvních deseti kláves je zdarma, takže si školy, rodičové i děti mohou efekt a zábavnost programu vyzkoušet. A co je zajímavé, volně přístupnému trialu neodolalo už skoro 25 tisíc lidí a absolventi kurzu jsou v průměru o 125 procent rychlejší. Zkuste to také a otestujte si vlastní rychlost na www.psanihrave.cz. Jirka zvládá díky svému programu úctyhodných 421 úhozů za minutu.

Posilovna webů

Paralelně s Psaním hravě rozjížděl Jirka i Posilovnu webů a měl trochu dilema, který z projektů vlastně akcelerovat. Jirka se totiž často setkával s weby, ze kterých byl nadšený možná jen jejich majitel a grafik, který je vytvářel. Uživatel se na takových webech vůbec neorientoval a jen s nimi ztrácel čas. Někdy dokonce stránky raději opustil, aniž by dospěl ke kýženému výsledku. "Přesně proto je tolik důležitá analýza stránek. Jenže běžné testování z laboratoří je poměrně drahé a málokterá firma si ho může dovolit. Posilovna webů ale zajišťuje testování stránek běžnými uživateli, na dálku a chytrou cestou. Na úspornější a funkční model testování jsme narazili v zahraničí a zkusili ho realizovat," netají se inspirací Jirka.

Posilovna webů řeší konkrétní problém klienta. Jirka s jeho týmem vytvoří scénář testu webu, sežene testery a ti pak z domu plní připravené zadání. "Hlavní kouzlo tkví v provedení. Během testu je nahrávána obrazovka a souběžně hlas testera, který přemýšlí nahlas," vysvětluje Jirka energicky a pokračuje: "Klient se dozvídá, co a kde koncový účastník hledá, zda našel nebo nenašel a jak návštěvu webu hodnotí či prožívá. Koncové kompletní nahrávky navíc obohacujeme o analýzu problémových částí stránek."  Odevzdaná anotovaná videa mají veškeré komentáře a zároveň doporučení, při jejichž tvorbě Jirka využil také své zkušenosti z UX designu.

Zbývá vám ještě 0 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Všechny články v audioverzi + playlist
Máte již předplatné?
Přihlásit se