Úřady v Kalifornii ve středu odmítly navrhovaný plán německé automobilky Volkswagen na opravu 16 tisíc naftových aut s třílitrovým motorem, pro které se v souvislosti s rozsáhlým skandálem kolem měření emisí stále hledá řešení. Informovala o tom agentura Reuters. Úprava těchto vozů by společnosti pomohla vyhnout se dalšímu nákladnému odkupu aut.

Plán, který kalifornský regulátor CARB zamítl, se týká luxusních vozů Audi, Porsche a Volkswagen z modelových let 2009-2016 prodaných v Kalifornii. Plán je podle kalifornského úřadu "v řadě oblastí neúplný a nedostatečný". Regulátor také uvedl, že minimálně do prosince nebude mít dostatek údajů, aby mohl rozhodnout, zda bude úprava třílitrových motorů fungovat ve všech naftových autech.

Volkswagen se v červnu dohodl, že v USA zaplatí celkem 15,3 miliardy dolarů (375 miliard korun) za skandál kolem měření emisí, na jehož řešení se dohodl s americkými úřady a tamními majiteli svých naftových vozů.

Automobilka za odkoupení 475 tisíc naftových aut s dvoulitrovým motorem vynaloží zhruba deset miliard dolarů.

Kromě toho souhlasila, že převede celkem 4,7 miliardy dolarů do fondu pro řešení otázky nadměrných emisí a do fondu na podporu zelených technologií v automobilovém průmyslu. Oddělené vyrovnání se 44 americkými státy pak Volkswagen vyjde na 603 milionů dolarů.

Otazníky ale dál visí nad celkem 85 tisíc aut značek Volkswagen, Audi a Porsche s třílitrovým motorem. Kdyby Volkswagen tyto větší a dražší vozy musel odkoupit, mohlo by ho to stát další miliardy dolarů navíc.

%insert_attachment[59500830] priloha.html%

Právní zástupce automobilky Robert Giuffra v červnu řekl, že Volkswagen má za to, že je schopen tyto vozy opravit a že úprava nebude složitá. Mluvčí americké Agentury pro ochranu životního prostředí (EPA) ale řekl, že úřad souhlasí s tím, že Volkswagen nepředložil plán na svolání silnějších naftových aut, který by šlo schválit.

Mluvčí Volkswagenu uvedl, že automobilka nadále pracuje s EPA i s kalifornským regulátorem CARB, aby k technickému řešení dostala souhlas.

Skandál propukl loni v září, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) automobilku Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovým motorem instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní
hodnoty oxidů dusíku.

Koncern pak přiznal, že jen v USA je tímto softwarem vybaveno celkem asi 570 tisíc vozů.

Související
Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením k newsletteru beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru