Provozní zisk automobilky Škoda Auto v prvním pololetí stoupl o 31,2 procenta na 685 milionů eur (18,5 miliardy korun), a to zejména díky příznivému vývoji odbytu a optimalizaci nákladů. Oznámil to mateřský koncern Volkswagen.

Tržby Škody Auto vzrostly o 10,8 procenta na 7,114 miliard eur (192,4 miliardy korun) a poprvé v historii tak za první pololetí překročily sedm miliard eur, informovala automobilka v tiskové zprávě.

Volkswagenu naopak profit  následkem emisního skandálu meziročně propadl o 37 procent na 3,6 miliardy eur (97 miliard korun). 

HNBYZNYS NA TWITTERU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Škoda Auto již ve středu uvedla, že její odbyt v prvním pololetí stoupl o téměř pět procent na rekordních 596 400 vozů. K rekordnímu výsledku přispěl dobrý vývoj na nejdůležitějších trzích, v Číně a v Evropě, a také výrazný růst prodeje modelů Fabia, Superb a Yeti.

Provozní zisk celého koncernu Volkswagen se v prvním pololetí kvůli nákladům souvisejícím s emisním skandálem propadl o 22 procent na 5,3 miliardy eur.

Volkswagen loni v září přiznal, že po celém světě instaloval do zhruba 11 milionů naftových aut software umožňující manipulace s testy emisí. Aféra se týká mimo jiné asi 1,2 milionu vozů společnosti Škoda Auto.

Volkswagen již minulý týden uvedl, že jeho provozní zisk bez zahrnutí mimořádných položek v pololetí stoupl o sedm procent na 7,5 miliardy eur. Upozornil však, že si dal stranou dalších 2,2 miliardy eur na uhrazení mimořádných nákladů spojených s emisním skandálem.

Jedničkou ve špatných časech

Navzdory neutuchajícímu skandálu s falšováním emisí Volkswagen v letošním prvním pololetí vystřídal japonského konkurenta Toyota Motor v čele světového automobilového trhu. Toyota totiž oznámila, že její odbyt v pololetí meziročně klesl o 0,6 procenta na 4,99 milionu vozů, VW zákazníkům dodal o 113 tisíc aut více. 

Na odbyt Toyoty mělo letos negativní dopad několikadenní přerušení výroby v japonských továrnách, jež bylo důsledkem nedostatku oceli po výbuchu v ocelárně Aichi Steel.

Třetí místo na světovém automobilovém trhu v prvním pololetí obsadila americká automobilka General Motors, jejíž odbyt dosáhl 4,76 milionu vozů, napsala agentura AFP.

V celém loňském roce Toyota prodala 10,15 milionu vozů, zatímco odbyt Volkswagenu činil 9,93 milionu vozů. Letos automobilový trh zažívá dobré časy. Například francouzská automobilka Renault předpověděla, že světový automobilový trh vykáže v letošním roce nárůst o zhruba 1,7 procenta.