Americká automobilka Ford oznámila, že do roku 2021 má v plánu uvést na trh vlastní plně autonomní vozidlo. Automobil, který nebude mít volant ani pedály, má být zpočátku komerčně využíván při sdílených jízdách a v alternativních taxislužbách.

Výkonný technický ředitel Fordu Raja Naira předpokládá, že k využití plně samořízených automobilů pro osobní potřebu dojde až o několik let později. V současnosti vyráběná vozidla s "autopilotem" od BMW, Mercedesu či Tesly stále počítají se zapojením řidiče.

Firmy věří, že díky autům s autonomním řízením dojde celosvětově ke snížení počtu nehod, a tedy ke zvýšení bezpečnosti na silnicích. Velké množství dopravních nehod je zaviněno lidským faktorem.

"Příštích deset let bude ve znamení rozmachu samořízených automobilů. Podle nás budou mít významný dopad na společnost, podobně jako když před sto lety Ford rozjel výrobu na montážní lince," řekl prezident a výkonný ředitel Fordu Mark Fields.

Jen v tomto roce Ford, který se zabývá vývojem samořízených aut již více než deset let, ztrojnásobí počet zkušebních vozidel s hybridním pohonem na třicet. Podle představitelů firmy se má jednat o největší flotilu testovacích samořízených aut ze všech automobilek. V příštím roce se má navíc jejich počet opět ztrojnásobit.

Aby naplnil svůj záměr uvést samořízený automobil komerčně na trh v roce 2021, oznámil zároveň Ford užší spolupráci s firmami zaměřenými na vývoj potřebných technologií a investice do některých z nich.

HNBYZNYS NA TWITTERU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

V případě kalifornské firmy Velodyne, která vyvíjí laserové sensory, Ford investuje společně s čínskou technologickou společností Baidu. Obě firmy se stejnou částkou podělí o investici ve výši 150 milionů dolarů.

Ford dále koupil izraelskou firmu SAIPS zaměřenou na vývoj umělé inteligence a navázal spolupráci se společností Nirenberg Neuroscience zabývající se zpracováním obrazu. Již dříve Ford spolu s dalšími investory koupil podíl v Civil Maps, firmě vyvíjející trojrozměrné mapy.

Automobilka také plánuje kvůli výzkumu a vývoji významně rozšířit své vědecké centrum v kalifornském Palo Altu a výrazně navýšit počet vědců, kteří v něm pracují na technologiích budoucnosti.

Podobné plány v oblasti samořízených aut jako Ford mají také společnosti Google a podle spekulací i Apple či konkurenční automobilky, jako například Tesla nebo BMW. Německá firma kvůli vývoji samořízeného auta nedávno navázala spolupráci mimo jiné s Intelem.