Komise zabývající se ochranou životního prostředí projevila obavy, že francouzská vláda úmyslně zatajila důležité informace ohledně vyšetřování nadměrných emisí aut značky Renault. Vláda má v automobilce 20procentní podíl.
Konečná vyšetřovací zpráva vypracovaná vládou prokázala, že některé modely Renault vypouštějí oxidy dusíku (jedovaté plyny, které způsobují onemocnění dýchacích cest) v jedenáctkrát vyšší míře, než je stanovený limit EU.
Tři členové nezávislé komise však uvedli, že publikovaná zpráva nezahrnovala všechny jejich objevy. Jedním z nich byl fakt, že zařízení, které se užívá k redukci oxidu dusíku v Renault Captur, sice fungovalo, jak má, když byl sportovní vůz testován, ale za běžných jízdních podmínek už ne. Toto opomenutí vede členy k obavám, zda francouzská vláda není příliš shovívavá z důvodu vlastních zájmů, které v automobilce má.
Nezávislá komise byla zřízená francouzskou ministryní pro životní prostředí Ségolène Royalovou, aby prověřila téměř sto aut na trhu od různých automobilek. Renault není jediný výrobce, který ve vyšetřování dopadl špatně. Výsledky měření emisí oxidu dusíku Fiatu 500 byly téměř 17krát větší,než jsou nastavené limity EU.
Francouzské ministerstvo životního prostředí oficiálně popřelo záměr skrýt jakákoliv fakta ohledně emisí. Vláda však zároveň přiznala speciální vztah k francouzskému výrobci aut se slovy, že je citlivá na image značky, do které investuje.
Podobná situace potkala loni také Volkswagen, který americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) obvinila, že použil software, jenž při testování emisí skryl vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Volkswagen, který je největší automobilkou na světě podle počtu prodaných vozů, prý vědomě podváděl zhruba sedm let, během nichž instaloval software zhruba do 11 milionů naftových aut po celém světě.
"Všechno v autech je teď kontrolováno softwarem," uvedl jeden z členů komise. "Nemůžeme si být jistí, že software Renaultu oklamal testování jako zařízení Volkswagenu, ale zdá se, že Renault přizpůsobil filtr oxidů dusíku těmto specifickým požadavkům."
Renault popírá, že by software na podvádění v emisních testech používal. Tvrdí, že jeho model je v souladu s právními předpisy a normami platnými pro všechny trhy, na kterých svá auta prodává.
Členové emisní komise uznávají, že nemají žádné důkazy, které by prokázaly, že Renault užíval podobné zařízení. Budou tedy pokračovat ve vyšetřování, které by mělo vést k vysvětlení, proč byly výsledky emisí aut během testování a za normálního provozu odlišné.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist