Automobilce Volkswagen (VW) hrozí, že bude muset zaplatit 8,2 miliardy eur (221,5 miliardy korun) na odškodném pro investory kvůli emisnímu skandálu.

U Dolnosaského zemského soudu v Brunšviku (Braunschweig), pod nějž spadá sídelní město VW Wolfsburg, bylo podáno na 1400 žalob.

Z toho zhruba 750 jich dorazilo v pondělí, což byl první úřední den po ročním výročí vypuknutí skandálu 18. září 2015.

Investoři se obávali, že tento den by mohl být konečným termínem pro podání žalob.

Ve středu to oznámil soud, do jehož obvodu spadá sídlo Volkswagenu ve Wolfsburgu. Dodal, že kvůli přílivu žalob na automobilku musel najmout novou pracovní sílu a rozšířit skladovací prostory.

Před rokem Američané zveřejnili svůj závěr, že Volkswagen podváděl při měření emisí. Agentura pro životní prostředí zjistila, že Volkswagen programoval řídicí jednotku naftových aut pro americký trh tak, aby poznala, že jsou na voze měřeny emise. Když byl vůz v laboratoři a jel na válcích podle přesně stanoveného měřicího cyklu, přepnul se do ekologického módu a přísné požadavky amerických norem splnil.

Na silnici už ale měly vozy jiné priority a před životním prostředím řídicí jednotka preferovala spotřebu, odezvu motoru i spolehlivost. Emise oxidů dusíku však byly až čtyřicetkrát vyšší. I když tím automobilka pravděpodobně způsobila desítky předčasných úmrtí, dál zůstává světovou jedničkou.

%insert_attachment[59500830] priloha.html%

Skandál vedl k prudkému poklesu ceny akcií Volkswagenu, což přineslo investorům značné ztráty.

Investoři nyní tvrdí, že je vedení Volkswagenu o podvodech kolem měření emisí včas neinformovalo. Volkswagen ale taková obvinění odmítá.

Největší nárok na odškodné, a to ve výši 3,3 miliardy eur (téměř 90 miliard korun), předložil soudu v Braunschweigu již před půl rokem na pokyn skupiny institucionálních investorů advokát Andreas Tulip. Žaloby o odškodné podaly také například německé státní penzijní fondy, upozorňuje agentura Reuters.

Volkswagen si zatím dal na výdaje spojené s řešením skandálu stranou 16,2 miliardy eur (asi 438 miliard korun). Analytik Frank Schwope ze společnosti NordLB nicméně v létě odhadl, že skandál bude stát automobilku 25 miliard až 35 miliard eur (zhruba 676 miliard až 946 miliard korun).

Volkswagen už v červnu přistoupil na to, že v USA za urovnání vládních a spotřebitelských žalob souvisejících se skandálem zaplatí až 15,3 miliardy dolarů (zhruba 370 miliard korun).

V srpnu se Volkswagen navíc dohodl, že za problémy spojené se skandálem odškodní také své americké prodejce. Podle zdrojů agentury Reuters automobilka na toto odškodnění prodejců vynaloží více než 1,2 miliardy dolarů (29 miliard korun).

Majitelé dotčených vozů v USA se podle červnové dohody mohou rozhodnout, zda budou požadovat úpravu auta, nebo aby Volkswagen jejich vůz odkoupil. Dohoda také předpokládá, že majitelé obdrží odškodné 5100 až 10 000 dolarů (123 000 až 242 000 korun). Volkswagen však odmítá výzvy, aby podobným způsobem odškodnil také evropské zákazníky.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist