Odchod na Ural nehrozí. Předseda představenstva Aircraft Industries Oleg Meljuchov v exkluzivním rozhovoru pro Hospodářské noviny uvedl, že kunovický podnik překonal hlavní krizi a výroba se brzy může vrátit na stabilní úroveň. Ruský majitel sází také na modernizovaný stroj L-410NG. "Pro nás v UGMK je tento projekt zásadní," říká Meljuchov.

HN: Minulý týden v Praze se uskutečnila schůzka ministra průmyslu Jana Mládka s náměstkem ruského ministra průmyslu a obchodu Andrejem Boginským, generálním ředitelem UGMK a zástupci Aircraft Industries. Na ní se řešily stav a budoucnost kunovické továrny. Přestavili majitelé leteckého závodu české straně plán rozvoje podniku?

Když se to vezme kolem a kolem, tak ano. Generální ředitel UGMK Andrej Kozycin potvrdil náš záměr pracovat na dalším rozvoji závodu v České republice.

HN: Co nejdůležitějšího přinesla schůzka s ministrem Mládkem?

Možná to, že na vysoké úrovni, panem Kozycinem, v přítomnosti českého ministra průmyslu a zástupce ruského ministerstva průmyslu, bylo oznámeno, že obavy z ukončení výroby v Kunovicích jsou nepodložené.

Zároveň jsme znovu viděli velký zájem české strany o podnik nejen v sociálním nebo politickém smyslu, ale také o jeho ekonomickou hodnotu. Myslím si, že tento zájem je vysokým ohodnocením naší práce na rozvoji podniku. Znamená to, že jdeme správným směrem.

HN: Jak ruské vedení UGMK pohlíží na obtížnou situaci, do níž se továrna Aircraft Industries dostala?

Ano, s několika problémy se potýkáme. Poptávka na hlavním trhu, v Rusku, se prudce snížila po devalvaci rublu v letech 2014 a 2015. Obchodní oddělení podniku se nemohlo rychle přeorientovat jiným směrem a zavčas neinformovalo oddělení výroby, což způsobilo, že byla vyrobena neprodaná letadla a došlo k zaplnění skladů. Navíc od vyplnění částečně splaceného kontraktu odstoupil zákazník z Jižní Afriky, kterému jsme v roce 2014 dodali tři letouny. Uznejte, to je nelehká situace.

Na druhou stranu, dokonce za těchto podmínek vidíme velmi vysoký zájem o vyráběné letadlo L-410 UVP-E20 mezi evropskými a asijskými zákazníky a investory. Proto jsme pokračovali v systematické snaze dostat letadlo na nové trhy.

Například v červnu 2015 jsme obdrželi americký certifikát letové způsobilost FAA. Ten platí nejen pro Spojené státy americké, ale také Kanadu, Jižní Ameriku a mnohé asijské státy, které se v letecké bezpečnosti orientují právě na USA, a nikoliv na Evropu.

Podepsali jsme dohodu s čínským partnerem. S ním jednáme o uzavření první tvrdé smlouvy a s ní spojené certifikaci, která nám otevře dveře na čínský trh.

Zároveň se nám daří řešit problémy v závodě. Nehledě na obtížnou situaci jsme hromadně nepropouštěli. Ano, vynucená placená dovolená se protáhla, ale blíží se ke konci, přičemž závazky vůči zaměstnancům jsme neporušili.

Provedli jsme změny v obchodním oddělení, obnovili jsme prodej v Rusku, vyřešili jsme situaci s letadly pro Jihoafrickou republiku, vyřešili jsme nejpalčivější finanční otázky. A souběžně jsme pokračovali v pracích na modernizovaném dopravním letounu L-410 NG. Jak víte, stroj absolvoval již několik letů, například na veletrh v Moskvě a Berlíně. Jeho certifikační zkoušky probíhají podle plánu a počítáme s tím, že budou završeny v prvním čtvrtletí 2017.

HN: Může situaci v Kunovicích zlepšit zahájení sériové výroby L-410 NG? Co si od letounu UGMK slibuje?

Zbývá vám ještě 60 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se