Tržby českých obchodníků (bez zahrnutí prodeje aut) v posledním měsíci loňského roku vzrostly meziročně o tři procenta. Nejvíce maloobchod v prosinci táhly e-shopy. Podle dat Českého statistického úřadu internetové obchody v tomto měsíci utržily o 15,9 procenta více než loni. Větší tržby měli také prodejci kosmetiky a zdravotnického zboží či obchody se sportovním a rekreačním vybavením. Prodej pohonných hmot vzrostl o 6,8 procenta.

Podle odborníků jsou prosincové údaje zklamáním. Ekonom Komerční banky Viktor Ziesel se domnívá, že k menšímu růstu tržeb v prosinci přispěly slabší vánoční nákupy. "Trh očekával, že Vánoce přinesly nákupní horečku. Naproti tomu reálná data po očištění o sezonní faktory ukazují, že prosincové nákupy byly nižší než v listopadu," říká Ziesel.

Na tržby mohl dolehnout i zákaz prodeje o svátcích a silný růst v předchozím měsíci, domnívá se hlavní ekonom ING Bank Jakub Seidler. "Oba zmíněné faktory pak společně s relativně vysokou srovnávací základnou z minulého roku způsobily slabší meziroční dynamiku prosincových tržeb," doplňuje Seidler.

Za celý rok prodejci utržili o 5,6 procenta více než v roce 2015, tržby rostly obchodníkům v každém měsíci v roce. Celkově se loni prodej pohonných hmot zvýšil o 7,5 procenta a potravin o 3,3 procenta. "Loňský rok byl pro tuzemský maloobchod rokem velmi úspěšným. Silný růst prodejů je reflexí vývoje na tuzemském trhu práce a celkové nálady v české ekonomice," dodává Radomír Jáč, hlavní ekonom Generali Investments CEE.

Celý loňský rok v maloobchodě táhly e-shopy. Jejich tržby vzrostly meziročně o 21,9 procenta. Podle Asociace pro elektronickou komerci nakupující loni v e-shopech utratili 98 miliard korun. Zájem o nakupování na internetu tak na trh přilákal i hráče, kteří se předtím věnovali jen kamennému prodeji. Letos svůj e-shop spustila například společnost Kika, chystá se k tomu Lidl a on-line obchodování testuje i Kaufland.

Díky dobré kondici tuzemské ekonomiky a chuti Čechů utrácet obchodníci letos plánují další rozvoj. Kromě modernizace poboček a dalšího rozšiřování chystají prodejci zavádět nové technologie nebo se přiblížit zákazníkům v centrech měst. Obchodní řetězce hodlají letos v Česku investovat miliardy korun.

V tomto roce ekonomové očekávají další růst maloobchodních tržeb, bude ale podle nich pomalejší. "Kupní síla českých domácností se bude i nadále zvyšovat. Tempo nárůstu bude o něco pomalejší, protože očekáváme, že růst zaměstnanosti výrazně zpomalí," uvádí Ziesel z Komerční banky. Podle Seidlera k růstu přispěje také příznivá spotřebitelská důvěra.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist