Finále amerického fotbalu je nejsledovanější jednorázovou sportovní událostí na světě. Přímo na stadionu tzv. Super Bowl sleduje 72 tisíc lidí a další miliony v televizi a na internetu. Například loňské 50. finále sledovalo přes 111 milionů lidí a číslo každým rokem roste.
Právě enormní sledovanost láká firmy, aby předvedly své výrobky v co nejexkluzivnějším světle. Nedílnou součástí sportovního přenosu jsou tak reklamy objevující se v komerčních přestávkách. Ceny ale odpovídají sledovanosti. Deník New York Times odhaduje, že společnosti letos zaplatily za 30 sekund reklamy v průměru pět milionů dolarů. Před deseti lety byla částka poloviční.
Některé z reklam vzbudily kontroverze svým očividně politickým podtextem. Například pivovarnický gigant Anheuser-Busch InBev ve svém spotu na Budweiser ukázal příběh zakladatele společnosti a jeho cestu do USA jako migranta. Podobně třeba Coca-Cola nebo Airbnb se dotkly palčivých témat migrace a přistěhovalectví. Airbnb svou reklamu složilo z fotografií nejrůznějších tváří lidí se sloganem "We Accept" (přijímáme). Stejně znějící hashtag se následně stal populární na sociálních sítích.
Obdobně politická byla reklama na Audi, kterou firma zveřejnila už několik dní před samotným finálem. Ukazuje otce, jak sleduje závod své dcery. "Mám jí opravdu říct, že navzdory jejímu vzdělání, jejímu řízení, jejím schopnostem, její inteligenci bude automaticky hodnocena méně než všichni muži, které potká?" ptá se reklama poukazující na rozdíl v platech mužů a žen za stejně odvedenou práci.
Už přes čáru pro televizi Fox byla reklama dodavatele stavebních materiálů 84 Lumber. Původní spot byl odmítnut jako moc kontroverzní a musela se v neděli promítat jeho "odlehčená" verze. Původně byla v reklamě Mexičanka se svou dcerou při jejich cestě do USA, jak jdou kolem hraniční zdi, přesně takové, jakou navrhuje na americko-mexické hranici vystavět nový prezident Donald Trump. Zeď proto v druhé verzi byla vyměněna za plot s ostnatým drátem.
Původní verze reklamy:
Mnohé ze spotů ale sázely spíše na humor a celebrity. Bratrská režisérská dvojice Joel a Ethan Coenové natočili pro Mercedes-Benz reklamu odkazující na film Bezstarostná jízda z roku 1969. Zahrál si v ní i původní herec Peter Fonda. Časopis National Geographic zase vsadil na herce Geoffreyho Rushe, známého například z filmu Králova řeč, který si zahrál postavu Alberta Einsteina. Ve spotu pro T-Mobile se například objevil zpěvák Justin Bieber. Na herce Johna Malkoviche zase lákala společnost Squarespace prodávající internetové domény. Firma Bai obsadila Justina Timberlakea a Christophera Walkena.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist