Prodej aut v Číně se v lednu meziročně zvýšil o 0,2 procenta na 2,52 milionu vozů, což je nejpomalejší tempo růstu téměř za rok. Vyplývá to z údajů, které v pondělí zveřejnil čínský svaz výrobců automobilů (CAAM). Za zpomalením růstu stojí hlavně zvýšení daňové zátěže menších aut a částečně také oslavy příchodu nového lunárního roku, uvedla agentura Reuters. Čínský nový rok nemá pevně stanové datum, letos tak začal na konci ledna, loni však přišel až v únoru.

V celém loňském roce se prodej aut v Číně zvýšil téměř o 14 procent na 28 milionů vozů. Tempo růstu tak bylo nejrychlejší od roku 2013. CAAM nicméně v lednu předpověděl, že letos by měl prodej stoupnout pouze o pět procent na 29,4 milionu vozů.

Čína je největším automobilovým trhem na světě, v roce 2009 na tomto postu vystřídala Spojené státy. Země je klíčovým odbytištěm i pro českou automobilku Škoda Auto.

Předloni se poptávka po autech v Číně ocitla pod zvýšeným tlakem v důsledku zpomalování růstu tamní ekonomiky. Situace na trhu se však zlepšila, když Peking začátkem října 2015 snížil daň z obratu u automobilů s objemem motoru do 1,6 litru. Daň tehdy klesla na pět procent z předchozích deseti. Letos ale sazba daně vzrostla na 7,5 procenta, příští rok by se měla vrátit na deset procent.

Související
Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením k newsletteru beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru