Investoři stále více nakupují kobalt kvůli obavám z nedostatku tohoto kovu, který je důležitou součástí lithium-iontových baterií používaných v elektrických autech. Cena kobaltu od září stoupla téměř o 50 procent na nejvyšší hodnotu za pět let, kolem 19 dolarů (zhruba 500 korun) za libru (0,45 kg), protože přísnější emisní kontroly zvyšují poptávku po elektrických vozech, zvláště v Číně, která bojuje s obrovským znečištěním v některých městech, uvedla agentura Reuters.
Konzultační společnost CRU Group uvádí, že prodej elektrických vozů a hybridních dobíjecích vozů by mohl v roce 2021 dosáhnout 4,4 milionu a do roku 2025 stoupnout na šest milionů. Loni se prodalo 1,1 milionu těchto aut.
Do roku 2020 bude 75 procent lithium-iontových baterií obsahovat kobalt, jehož vlastnosti umožňují elektrickým autům prodloužit dobu mezi dobíjeními, uvádí společnost eCobalt Solution. Kobalt se také používá v legovaných slitinách v turbínách, kosmických raketách, raketových motorech a elektrárnách.
Po sedmi letech přebytku trh letos míří do deficitu. Téměř 60 procent světového kobaltu se nachází v politicky riskantním Kongu. Mnoho obchodníků nyní hromadí kobalt, který koupili v prosinci 2015, kdy ceny byly vlivem přebytku na trhu více než 2000 tun kolem deseti dolarů za libru, a čekají, až cena dále stoupne.
Podle zdrojů loni kobalt silně nakupovaly švýcarský fond zaměřený na těžařský sektor Pala Investments a jeden z největších čínských komoditních fondů Shanghai Chaos Investment. Čínský úřad pro státní rezervy, který má na starosti tvorbu zásob komodit v zemi od ropy po vzácné kovy, loni a předloni koupil 5000 tun kobaltu. Očekává se, že bude dále nakupovat i letos.
Celková globální poptávka po kobaltu loni činila zhruba 100 tisíc tun. Z toho zhruba polovina byla použita v bateriích pro elektrická auta, mobilní telefony, laptopy, digitální kamery a akumulátorové vrtačky. "Z hlediska celkové poptávky elektrické vozy spotřebovaly v roce 2016 jen zhruba 6,5 procenta rafinovaného kobaltu. To v roce 2021 stoupne na 16,9 procenta, což pomůže zvýšit poptávku na téměř 130 tisíc tun," uvedl konzultant CRU Edward Spencer. "Očekáváme letos v regionu deficit 900 tun. Nicméně mnohem větší deficit by se mohl otevřít rychleji, pokud růst kapacity dolů a rafinerií nedokáže udržet krok."
Analytici Macquarie Research očekávají příští rok deficit 885 tun. V roce 2019 se zvýší na 3205 tun a v roce 2020 na 5340 tun. Upozorňují rovněž, že v současnosti je málo projektů na nové dodávky kovu. Produkce rafinerií v hlavních dodavatelských zemích, jako je Austrálie, Rusko a Zambie, je na úrovni, kde byla zhruba před deseti lety. Globální trh se tak stává stále více závislým na dodávkách z Konga, kde opět roste geopolitické napětí.
Obchodník a těžař Glencor v pondělí posílil svoji kontrolu ve zdroji mědi a kobaltu v Kongu, koupil zbývající podíl v jednom z dolů a zvýšil podíl v dalším za 960 milionů dolarů. Dodal, že komplex má potenciál stát se největším producentem kobaltu na světě. Dalšími producenty mědi a kobaltu jsou Eurasian Resources Group, kanadská Sherritt International a China Molybdenum. Až 98 procent kobaltu se vyrábí jako vedlejší produkt při zpracování mědi a niklu.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist