Český výrobce SOR Libchavy by mohl dodat 400 autobusů do Íránu. Autobusy by se postupně mohly v Íránu i vyrábět. Ve čtvrtek to řekl jednatel exportní firmy Czech Machine Tools Sajjed Hosejn Misbahí. V Praze podepsal smlouvu o dodávce českých autobusů s íránskou organizací pro spolupráci městských samospráv. Hodnota kontraktu je 80 milionů eur (2,1 miliardy korun). SOR Libchavy ale sdělila, že dohodu na dodávku vozů ještě neuzavřela.
Autobusy jsou určeny pro provincii Alborz. "SOR Libchavy může být dodavatelem autobusů nejenom do Íránu, ale přes výrobu v Íránu i pro okolní státy," řekl Misbahí.
"SOR Libchavy považuje Irán za zajímavý a perspektivní trh. Potvrzujeme, že na téma dodávek autobusů do tohoto regionu probíhají jednání. Nicméně zatím nedošlo k podpisu smlouvy, která by SOR nebo EP Industries zavazovala k dodání autobusů ať už přímo, nebo prostřednictvím jiného subjektu," uvedl mluvčí EP Industries Daniel Častvaj.
V Íránu již nyní působí řada výrobců autobusů ze zemí EU. Podle viceprezidenta Hospodářské komory Bořivoje Mináře je kontrakt velkým úspěchem. "Předpokládám, že export do Íránu půjde v letech 2017 i 2018 strmě nahoru," dodal Minář.
Loni odjelo do Íránu z Česka několik podnikatelských misí, Hospodářská komora připravuje na letošek další. Agentura CzechTrade také loni otevřela své zastoupení v Teheránu. Tuzemské firmy mají o vývoz do země velký zájem. Letos by například měla na íránský trh vstoupit značka Škoda Auto. Český export do Íránu loni stoupl o 56 procent na 1,5 miliardy korun.
Íránská centrální banka na začátku roku zaplatila Česku starý dluh v přepočtu 202 milionů korun. Nesplacená částka byla dosud překážkou pro uzavírání nových obchodů spojených s financováním a pojištěním exportu. Šlo o pohledávku, která vznikla před zavedením mezinárodních sankcí u íránské banky Saderat.
České firmy již loni uzavřely první kontrakty v Íránu. Například firma Energo-Pro dodá za 405 milionů korun dvě vodní turbíny pro íránskou vodní elektrárnu Khoda Afarin. Opavský výrobce důlních strojů Ostroj zase podepsal memorandum o dodávce důlního dobývacího komplexu za desítky milionů eur.
Írán se z ekonomické izolace dostal loni v lednu, kdy světové mocnosti pod vedením Spojených států a Evropské unie zrušily protiíránské sankce výměnou za to, že Teherán omezí svůj jaderný program.
Výrobce autobusů SOR Libchavy vykázal v roce 2015 rekordní výsledky. Prodal 751 vozidel, což představuje meziroční nárůst o 31 procent. Tržby se zvýšily o 42 procent na 3,8 miliardy korun. Nejvíce autobusů - 450 - společnost prodala v ČR. Další směřovaly na Slovensko, do Polska, Německa a do Estonska. Zbytek exportu připadá na Bulharsko a Švýcarsko. Nejvíce se prodalo městských kloubových autobusů.
SOR býval původně společností, která před rokem 1990 vyráběla zemědělské stroje. V roce 1991 ji koupili bývalí zaměstnanci Karosy. Za dva roky vznikl první prototyp autobusu o délce 7,5 metru, další typy vozidel následovaly. Stoprocentním vlastníkem společnosti je prostřednictvím firmy Bauliga společnost EP Industries, jejímž majoritním akcionářem je Daniel Křetínský.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist