Škoda získává dalšího silného zahraničního partnera. Česká automobilka bude spolupracovat s největší indickou značkou Tata Motors. Společně budou obě firmy pravděpodobně vyvíjet levný automobil pro rozvojové trhy, včetně toho indického.
Novinka by se měla vyrábět v továrnách, umístěných přímo v zemích prodeje. Vedle značky Škoda by měla nést i logo Taty a Volkswagenu. Vzhledem k jiným komfortním i bezpečnostním standardům v Indii a Evropě je ale případný dovoz do Čech prakticky vyloučený.
Spolupráci podpisem z memoranda o porozumění potvrdili šéf koncernu Volkswagen Matthias Müller, šéf Škody Bernhard Maier a šéf Tata Motors Günther Butschek. „Na bázi této dohody se prověří možnosti dlouhodobé a strategické spolupráce v jasně definovaných oblastech. Cílem strategické aliance je provázání know-how výrobců ve vývoji společných komponentů až po možné koncepty celých vozů,“ uvedly firmy ve zprávě.
Mladoboleslavská Škoda se stane za koncern VW vedoucím partnerem v dohodě s Tatou. Prvním krokem je podle automobilek aplikace specifických znalostí o indickém trhu. V dohledné době totiž celý koncern Volkswagen plánuje rozšiřování svého portfolia na rychle rostoucích trzích, kam se mimo jiné řadí také Indie.
Maier nedávno naznačil, že by Škoda mohla od Volkswagenu dostat zakázku na vývoj platformy A0 Entry, na níž by v budoucnu měly stát malé vozy pro rozvojové trhy. A právě při jejím vývoji by mohl český výrobce použít znalosti místní automobilky. „Společně s firmou Tata budeme v příštích měsících specifikovat konkrétní možnosti spolupráce,“ doplnil Bernhard Maier.
ČTK dále uvádí, že v rámci nového projektu, zajišťovaného technologickým centrem v Česaně, vzniknou stovky pracovních míst. Jít by mělo o vysoce kvalifikované profese v oblasti technického vývoje a konstrukce. V Česaně Škoda nedávno otevřela nové středisko vývoje motorů a převodovek, které se v tomto roce dále rozšíří. Automobilka disponuje také okolními pozemky pro další růst a jedná také o odkoupení areálu bývalé Akumy, který si v současnosti pronajímá.
Günther Butschek je přesvědčený, že ze spolupráce budou obě automobilky maximálně profitovat a využijí navzájem své silné stránky. Tata by se spojením s Volkswagenem a Škodou mohla dostat nejen k moderním platformám, ale i dalším technologiím. Až do prověření a zpracování rámcových podmínek smlouvy se všechny strany dohodly na mlčenlivosti.
Škoda vyrábí v Indii specificky upravený model Rapid a dále vozy Yeti, Octavia a Superb, Volkswagen speciálně pro místní trh vyrábí například sedan Ameo. Všechna tato auta se ale řadí do prémiovější části trhu, který ale v Indii neroste podle předpokladů. Popularitu naopak nabírá segment levnějších vozů, kam by se zařadil i chystaný model, vycházející ze spolupráce s Tatou.
Tata Motors je největší indickou automobilkou a pod její křídla spadá i britský výrobce Jaguar Land Rover. Spolupráce s koncernem Volkswagen pro ni nebude první, již delší dobu má na svém domovském trhu joint venture také s italským Fiatem.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist